ВІДЕОУРОК
Для позначення відношення використовують дробову риску або знак ділення (:). У загальному вигляді відношення записують так:
Числа a і b називаються членами відношення. Перший член a називається попереднім, а другий член b – наступним.
Члени відношення можуть бути будь – якими числами, тільки наступний не може дорівнювати нулеві. Тому можливі й такі відношення:
Щоб одержати відношення двох іменованих чисел, треба дати ці числа в однакових одиницях виміру.
Знайти відношення 73 см до 2,92 м:
Скорочення членів відношення і заміна відношення дробових чисел відношення цілих чисел.
При порівнянні величин ми можемо дістати два таких відношення, в яких попередній член одного буде наступним членом другого и навпаки. Такі два відношення називаються оберненими. Добуток обернених відношень дорівнює одиниці.
Відношення
величин.
Відношення однорідних
величин дорівнює відношенню чисел, що виходять при вимірі цих величин однією і
тією самою одиницею виміру; воно залежить від вибору одиниці виміру.
Іноді говорять про відношення різнорідних величин.
Наприклад, говорять про ставлення шляху до часу, маси до обсягу тощо ставлення
різнорідних величин є величина. Так, відношення шляху до часу є швидкість,
відношення маси до обсягу – щільність і так далі значення відношення
різнорідних величин залежить від вибору одиниці виміру.
ПРИКЛАД:
Якщо
шлях дорівнює 20 м, а час, витрачений з його
проходження, дорівнює 5 сек, то відношення шляху до часу
дорівнює 4 м/сек. Воно виражає швидкість руху
м/сек.
Якщо той же шлях виміряти в кілометрах, а час – у годинах, то відношення шляху
до часу буде рівним:
0,02 : 1/720 = 14,4 (км/час).
Воно
виражає ту ж швидкість у км/годину:
4 м/сек = 14,4 км/час.
ЗАДАЧА:
Знайдіть
відношення величин:
1,2 м і 40 см.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перш ніж
шукати відносини величин, наведемо всі члени до однієї й тієї самої одиниці
виміру. Переведемо метри на сантиметри. В 1 м 100 см. Тому щоб перевести 1,2 м в сантиметри, помножимо 100.
1,2 ∙ 100 = 120 см.
Тепер знайдемо
відношення величин 120 і 40:
120/40
= 3/1.
Отже, 1,2 м відноситься до 40 см, як 3 відноситься
до 1.
ЗАДАЧА:
Знайдіть
відношення величин:
2 кг і 500 г.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перш ніж
шукати відносини величин, наведемо всі члени до однієї й тієї самої одиниці
виміру. Переведемо кілограми у грами. У 1 кг 1000 г. Тому, щоб перевести 2 кілограми на
грами, помножимо 2 на 1000.
2 ∙ 1000 = 2000 г.
Тепер знайдемо
відношення величин 2000 і 500:
2000/500
= 4/1.
Отже, 2 кг відноситься до 500 г, як 4 відноситься
до 1.
ЗАДАЧА:
Знайдіть
відношення величин:
50 см і 2 дм.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перш ніж
шукати відносини величин, наведемо всі члени до однієї й тієї самої одиниці
виміру. Переведемо дециметри до сантиметрів. У 1 дм 10 см. Тому, щоб
перевести 4 дециметри на сантиметри, помножимо 4 на 10.
4 ∙ 10 = 40 см.
Тепер знайдемо
відношення величин 50 і 40:
50/40
= 5/4.
Отже, 50 см відносяться
до 4 дм, як 5 відноситься
до 4.
ЗАДАЧА:
Кількість
шоколадних цукерок, які є у пакунку, відносяться до кількості карамельок
як 3
: 5. Укажіть число, яким
може бути виражена кількість шоколадних цукерок і карамельок.
25; 32;
30; 36.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Нехай 3х
– кількість шоколадних цукерок, тоді 5х кг – кількість карамельок.
3х + 5х = 8х.
Отже,
кількість цукерок має бути кратною 8, тобто 32 цукерки.
ЗАДАЧА:
На
200
руб можна придбати 4
кг яблук. Скільки кілограмів картоплі
можна купити на ці гроші, якщо картопля в 5
разів дешевша за яблука ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
1 спосіб
вирішення.
Якщо
4
кг яблук коштують 200 руб, можна дізнатися, скільки
коштує 1 кг
яблук. Для цього всю вартість (200 руб) розділимо на кількість кілограмів (4
кг).
200 : 4 = 50 (руб).
50
карбованців коштує 1 кілограм яблук. Але так як
картопля дешевша за яблука в 5 разів, то ціна 1
кг картоплі буде:
50 руб : 5 = 10 руб.
Тоді
на 200
руб можна купити картоплі
200 : 10 = 20 (кг).
ВІДПОВІДЬ:
на
200
руб можна купити 20 кг картоплі.
2 спосіб
вирішення.
Якщо
картопля дешевша за яблука в 5 разів, а яблук можна купити на 200
рублів 4
кг, значить, картоплі можна купити в 5
разів більше:
4 кг ∙ 5 = 20 кг.
ВІДПОВІДЬ:
на
200
руб можна купити 20 кг картоплі.
ЗАДАЧА:
Маса
скриньки з огірками складає 36 кг. Маса порожньої скриньки
дорівнює 2
кг 400 г. Знайдіть відношення огірків до
маси скриньки.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Якщо
ящик з огірками важить 36 кг, а порожній ящик важить 2
кг 400
г, можна знайти вагу огірків:
36 кг – 2 кг 400 г = 33 кг 600 г.
Перекладемо
значення, виражені в кілограмах та грамах у кілограми:
33 кг 600 г = 33,6 кг,
2 кг 400 г = 2,4 кг.
Тепер
знайдемо відношення маси огірків до маси порожньої скриньки:
33,6 : 2,4 = 14.
ЗАДАЧА:
До
шкільної бібліотеки привезли нові підручники для 7-9 класів,
125 штук для кожного класу. Усі книжки
мають однаковий розмір. У книжковій шафі 6
полиць. На кожній полиці міститься 20 підручників. Скільки шаф можна
повністю наповнити новими підручниками.
РОЗВ'ЯЗАННЯ;
Оскільки
класів всього 3 (7, 8, 9 класи), і кожному класу привезли по 125
підручників, можна дізнатися, скільки всього привезли підручників до бібліотеки.
125 ∙ 3 = 375 штук
375
підручників привезли до бібліотеки, отже, 375
підручників потрібно розмістити у книжковій шафі.
Так
як у книжковій шафі 6 полиць і на кожну полицю міститься 20
підручників, то можна дізнатися, скільки підручників міститься в книжковій
шафі.
20 підручників ∙ 6 = 120 підручників.
Так
як ми визначили кількість підручників, які потрібно розмістити в книжковій шафі
(375 підручників), і відомо, скільки підручників міститься в
одну шафу, то можна дізнатися, скільки шаф потрібно для розміщення цих підручників.
Для цього кількість усіх підручників розділимо на кількість підручників, що
міститься в одну шафу.
375 : 120 = 3 (залишок 15).
ЗАДАЧА:
Туристична
путівка коштує 45000 рублів. У вартість путівки входить
проїзд та проживання. Проїзд коштує 9000 рублів. Яку частину від вартості
путівки становить проживання ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Якщо
путівка коштує 45000 рублів, а проїзд 9000
рублів, то від вартості путівки потрібно забрати вартість проживання. Таким
чином ми дізнаємося про вартість проживання:
45000 – 9000 = 36000 руб.
- Урок 2. Пропорції
- Урок 3. Величини прямо пропорціональні
- Урок 4. Величини обернено пропорціональні
- Урок 5. Пропорціональний поділ
- Урок 6. Відсотки
- Урок 7. Знаходження процентів даного числа (задачі)
- Урок 8. Знаходження числа за його процентами (задачі)
- Урок 9. Знаходження процентного відношення двох чисел
- Урок 10. Прості та складні відсотки
- Урок 11. Задачі на час
- Урок 12. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою і різницею
- Урок 13. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою або різницею і відношенням
- Урок 14. Середнє арифметичне
- Урок 15. Середнє арифметичне (задачі)
- Урок 16. Масштаб на планах та картах
- Урок 17. Визначення відстані на місцевості
- Урок 18. Визначення відстані на карти або плані
- Урок 19. Задачі на зустрічний рух
- Урок 20. Задачі на рух в одному напрямі
- Урок 21. Задачі на рух у протилежних напрямках
- Урок 22. Задачі на рух по воді
- Урок 23. Задачі на спільну роботу
Комментариев нет:
Отправить комментарий