ВІДЕОУРОК
ЗАДАЧА:
Двоє
робітників заробили 9000 грн. Один працював 2
тижні, а інший 8 тижнів. Скільки грошей заробив
кожен ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Виходячи
з умови завдання, можна знайти як оплачується один тиждень такої роботи:
9000 : (8 + 2) = 900 грн за тиждень.
Тепер
можна розрахувати, скільки заробив кожен робітник пропорційно до часу
витраченого кожним з них на роботу:
900 ∙ 2 = 1800 грн
– перший робітник,
900 ∙ 8 = 7200 грн
– другий робітник.
ВІДПОВІДЬ: 1800
грн, 7200
грн
ЗАДАЧА:
Два
шматки однакової тканини коштують 360 грн. В одному з них 5
м, а в іншому 4 м. Скільки коштує кожен шматок
тканини ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Ми
знаємо вартість 2 шматків тканини – 360 грн.
Тепер
знайдемо, скільки коштує 1
м тканини.
360 : 9 = 40 (грн).
Потім
знайдемо вартість кожного шматка тканини, тому що вже знаємо кількість тканини
та вартість 1 м.
40 ∙ 5 = 200 (грн),
40 ∙ 4 = 160 (грн).
ВІДПОВІДЬ: 200
грн,
160 грн
ЗАДАЧА:
В
одному мішку було 56 кг борошна, а в іншому – 24 кг борошна. Це борошно розфасували в 40
пакетів порівну. Скільки потрібно пакетів для розфасовки борошна з кожного
мішка ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Знайдемо масу всього борошна.56 + 24 = 80 (кг).
Тепер
знайдемо скільки борошна знаходиться в одному пакеті.
80 : 40 = 2 (кг).
Так
як в одному пакеті 2 кг борошна, а в першому мішку 56
кг, то для розфасовки 56 кг борошна необхідно 28
пакетів.
56 : 2 = 28.
А
для розфасовки 24 кг муки необхідно 12
пакетів.
24 : 2 = 12.
ВІДПОВІДЬ: 24
пакети,
12 пакетів
ЗАДАЧА:
Двоє
робітників разом заробили 12500 грн, один робітник працював 4
дні, а інший працював 6 днів. Як вони мають розділити
зароблені гроші ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Насамперед,
встановлюється якась залежність між цими величинами. Вона прямо пропорційна.
Перший
робітник повинен взяти 4 такі частини загального заробітку,
яких другий робітник візьме 6, тобто заробіток першого
робітника, відноситься до заробітку другого робітника, як
4 : 6.
Якщо
позначити
х1 – заробіток першого робітника, а
х2 – заробіток другого робітника,
то
можна записати:
х1 : х2
= 4 : 6 = 2 : 3.
Так
як
х1
= 12500 – х2, то
(12500 – х2)
: х2 = 2 : 3, або
(12500 – х2)
∙ 3 = 2 ∙ х2,
37500 – 3х2
= 2х2
х2
= 37500 : 5 = 7500 (грн),
х1
= 12500 – 7500 = 5000 (грн).
ВІДПОВІДЬ: 7500 грн,
5000
грн
Розглянемо завдання
розподілу числа прямо пропорційно трьом і більше числам.
ЗАДАЧА:
Щоб
приготувати борщ зі свіжої капусти, беруть м'ясо, свіжу капусту, помідори та
олію щодо
25 : 25 : 10 : 2.
Скільки
треба взяти цих продуктів, якщо м'яса взяли
300 г ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Позначимо
величину однієї частини – х, тоді
25х
(г)
– капуста,
25х
(г)
– м'ясо,
10х
(г)
– помідори,
2х
(г)
– олія.
Оскільки
м'яса взяли 300 г, то вага однієї частини
дорівнюватиме:
25х = 300, х = 12.
Обчисливши
вагу однієї частини, можна знайти масу кожного із продуктів:
25 ∙ 12 = 300 (г) – капуста,
10 ∙ 12 = 120 (г) – помідори,
2 ∙ 12 = 24 (г) – олія.
ВІДПОВІДЬ:
300 г, 300 г, 120 г, 24 г
ЗАДАЧА:
У туго плавкому склі міститься кремнезем, вапно і поташ щодо
9 : 1,7 : 1,3.
Визначте вагу
колби, зробленої з цього скла, якщо вона містить кремнезему на 385
г більше,
ніж поташу.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
кремнезем
: вапно: поташ =
= 9 : 1,7 : 1,3 = 90 :
17 : 13.
х – коефіцієнт пропорційності, тоді
90х
–
кремнезем,
17х
–
вапно,
13х
–
поташ.
Відомо,
що кремнезему на 385 (г) або
(90х – 13х) (г) більше,
ніж поташу, значить
77х = 385,
х
= 5.
тоді
вага колби дорівнюватиме:
90х + 17х + 13х =
= х(90 + 17 + 13) =
= 5 ∙ 120 = 600 (г).
ВІДПОВІДЬ: 600
г
ЗАДАЧА:
Записати
відносини у вигляді одного ряду неможливо, тому що в першому та другому
відношенні II
частина виражена різними числами, тому спочатку звільняємося від дробів:
I : II = 32 : 15,
II : III = 1 : 7.
А
потім перетворимо відносини так, щоб в обох рядках II
частина була виражена однаковим числом, бажано
найменшим, тобто цим числом є
НОК (1:15) = 15.
Отримуємо
I : II = 32 : 15,
II : III = 15 : 105,
звідки
I : II : III = 32 : 15
: 105.
х – коефіцієнт
пропорційності, тоді:
32х – I частина
груш,
15х – II частина
груш,
105х – III частина
груш,
Усього 38
груш, або
32х + 15х + 105х = 152х,
15х = 1/4 ∙
15 = 33/4
(груш),
105х = 1/4 ∙
105 = 261/4
(груш),
Звідки:
ПРИКЛАД:
4 : 5 відношення
чисел, а зворотне відношення 5 : 4,
причому
5 : 4 = 1/4 : 1/5,
ВІДПОВІДЬ: 24, 16,
12.
ЗАДАЧА:
Розділити
число 200
обернено пропорційно 3 і 5.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Тут
інше формулювання вимоги: розділити 200 щодо, зворотному 3
і 5,
тобто, у першому з чисельних чисел має бути п'ять таких частин, яких у другому
три.
Значить:
х1 : х2
= 5 : 3,
х1 = 200/8 ∙ 5 = 125,
х2 = 200/8 ∙ 3 = 75.
ЗАДАЧА:
Розділити
число 130
обернено пропорційно 2,
3 і 4.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х1 : х2
= 3 : 2
=
6 : 4,
х2 : х3
= 4 : 3.
Можна
звести обернено пропорційний поділ до поділу прямо пропорційному, тобто перейти
до одного ряду співвідношень:
х1 : х2
: х3 = 6 : 4 : 3,
звідки:
х1 = 60, х2
= 40,
х3
= 30.
ЗАДАЧА:
Розділити
число 680
обернено пропорційно 1/2,
3/4,
5/6.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х1 : х2
= 3/4
: 1/2 = 3 : 2 = 15 : 10,
х2 : х3
= 5/6
: 3/4 = 10 : 9.
х1 : х2
: х3 = 15 : 10 : 9.
звідки:
х1 = 300, х2
= 200,
х3
= 180.
ЗАДАЧА:
Розділити
число 420 обернено пропорційно 3, 5 і 6.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х1 : х2
= 5 : 3 = 10 : 6,
х2 : х3
= 6 : 5.
х1 : х2
: х3 = 10 : 6 : 5.
Звідки:
х1 = 420/21 ∙ 10 = 200,
х2 = 420/21 ∙ 6 = 120.
х3 = 420/21 ∙ 5 = 100.
Але
якщо 420
розділити прямо пропорційно
1/3, 1/5,
1/6, то
х1 : х2
: х3 = 1/3
: 1/5
: 1/6
= 10 : 6 : 5,
тобто
результат обчислення вийде такий самий.
ЗАДАЧА:
Один
робітник виконує норму за 6 год, інший за 5
год, а третій за 4,5
год. Працюючи разом, вони виготовили 795 деталей. Скільки деталей виготовив
кожен робітник ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Час
роботи обернено пропорційно кількості виготовлених деталей.
х1 – кількість деталей, виготовлених першим
робітником,
х2 – кількість деталей, виготовлених другим
робітником,
х3 – кількість деталей, виготовлених третім
робітником,
х1 : х2
: х3 = 1/6
: 1/5
: 1/4,5
= 15 : 18 : 20.
Звідки:
х1 = 795/53 ∙ 15 = 225,
х2 = 795/53 ∙ 18 = 270.
х3 = 795/53 ∙ 20 = 300.
ВІДПОВІДЬ:
- Урок 1. Відношення величин
- Урок 2. Пропорції
- Урок 3. Величини прямо пропорціональні
- Урок 4. Величини обернено пропорціональні
- Урок 6. Відсотки
- Урок 7. Знаходження процентів даного числа (задачі)
- Урок 8. Знаходження числа за його процентами (задачі)
- Урок 9. Знаходження процентного відношення двох чисел
- Урок 10. Прості та складні відсотки
- Урок 11. Задачі на час
- Урок 12. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою і різницею
- Урок 13. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою або різницею і відношенням
- Урок 14. Середнє арифметичне
- Урок 15. Середнє арифметичне (задачі)
- Урок 16. Масштаб на планах та картах
- Урок 17. Визначення відстані на місцевості
- Урок 18. Визначення відстані на карти або плані
- Урок 19. Задачі на зустрічний рух
- Урок 20. Задачі на рух в одному напрямі
- Урок 21. Задачі на рух у протилежних напрямках
- Урок 22. Задачі на рух по воді
- Урок 23. Задачі на спільну роботу
Комментариев нет:
Отправить комментарий