ВІДЕОУРОК
Для позначення відношення використовують дробову риску або знак ділення (:). У загальному вигляді відношення записують так:
Числа a і b називаються членами відношення. Перший член a називається попереднім, а другий член b – наступним.
Члени відношення можуть бути будь – якими числами, тільки наступний не може дорівнювати нулеві. Тому можливі й такі відношення:
Щоб одержати відношення двох іменованих чисел, треба дати ці числа в однакових одиницях виміру.
Знайти відношення 73 см до 2,92 м:
Скорочення членів відношення і заміна відношення дробових чисел відношення цілих чисел.
При порівнянні величин ми можемо дістати два таких відношення, в яких попередній член одного буде наступним членом другого и навпаки. Такі два відношення називаються оберненими. Добуток обернених відношень дорівнює одиниці.
Відношення
величин.
Відношення однорідних
величин дорівнює відношенню чисел, що виходять при вимірі цих величин однією і
тією самою одиницею виміру; воно залежить від вибору одиниці виміру.
Іноді говорять про відношення різнорідних величин.
Наприклад, говорять про ставлення шляху до часу, маси до обсягу тощо ставлення
різнорідних величин є величина. Так, відношення шляху до часу є швидкість,
відношення маси до обсягу – щільність і так далі значення відношення
різнорідних величин залежить від вибору одиниці виміру.
ПРИКЛАД:
Якщо
шлях дорівнює  20 м, а час, витрачений з його
проходження, дорівнює  5 сек, то відношення шляху до часу
дорівнює  4 м/сек. Воно виражає швидкість руху
 м/сек.
Якщо той же шлях виміряти в кілометрах, а час – у годинах, то відношення шляху
до часу буде рівним:
0,02 : 1/720 = 14,4 (км/час).
Воно
виражає ту ж швидкість у км/годину:
4 м/сек = 14,4 км/час.
ЗАДАЧА:
Знайдіть
відношення величин:
1,2 м  і  40 см.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перш ніж
шукати відносини величин, наведемо всі члени до однієї й тієї самої одиниці
виміру. Переведемо метри на сантиметри. В  1 м 100 см. Тому щоб перевести  1,2 м  в сантиметри, помножимо  100.
1,2 ∙ 100 = 120 см.
Тепер знайдемо
відношення величин  120  і  40:
120/40
= 3/1.
Отже, 1,2 м відноситься до  40 см, як  3  відноситься
до  1.
ЗАДАЧА:
Знайдіть
відношення величин:
2 кг  і  500 г.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перш ніж
шукати відносини величин, наведемо всі члени до однієї й тієї самої одиниці
виміру. Переведемо кілограми у грами. У  1 кг 1000 г. Тому, щоб перевести  2  кілограми на
грами, помножимо  2  на  1000.
2 ∙ 1000 = 2000 г.
Тепер знайдемо
відношення величин  2000  і  500:
2000/500
= 4/1.
Отже, 2 кг відноситься до  500 г, як  4  відноситься
до  1.
ЗАДАЧА:
Знайдіть
відношення величин:
50 см  і  2 дм.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перш ніж
шукати відносини величин, наведемо всі члени до однієї й тієї самої одиниці
виміру. Переведемо дециметри до сантиметрів. У  1 дм 10 см. Тому, щоб
перевести  4 дециметри на сантиметри, помножимо  4  на  10.
4 ∙ 10 = 40 см.
Тепер знайдемо
відношення величин  50  і  40:
50/40
= 5/4.
Отже, 50 см  відносяться
до  4 дм, як  5  відноситься
до  4.
ЗАДАЧА:
Кількість
шоколадних цукерок, які є у пакунку, відносяться до кількості карамельок
як  3
: 5. Укажіть число, яким
може бути виражена кількість шоколадних цукерок і карамельок.
25;  32; 
30;  36.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Нехай  3х
– кількість шоколадних цукерок, тоді  5х кг – кількість карамельок.
3х + 5х = 8х.
Отже,
кількість цукерок має бути кратною  8, тобто  32  цукерки.
ЗАДАЧА:
На
 200
руб  можна придбати  4
кг  яблук. Скільки кілограмів картоплі
можна купити на ці гроші, якщо картопля в  5
разів дешевша за яблука ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
1 спосіб
вирішення.
Якщо
 4
кг яблук коштують  200 руб, можна дізнатися, скільки
коштує  1 кг
 яблук. Для цього всю вартість (200 руб) розділимо на кількість кілограмів  (4
кг).
200 : 4 = 50 (руб).
50
карбованців коштує  1 кілограм яблук. Але так як
картопля дешевша за яблука в  5 разів, то ціна  1
кг картоплі буде:
50 руб : 5 = 10 руб.
Тоді
на  200
руб можна купити картоплі
200 : 10 = 20 (кг).
ВІДПОВІДЬ:  
на
 200
руб можна купити  20 кг картоплі.
2 спосіб
вирішення.
Якщо
картопля дешевша за яблука в  5 разів, а яблук можна купити на  200
рублів  4
кг, значить, картоплі можна купити в  5
разів більше:
4 кг ∙ 5 = 20 кг.
ВІДПОВІДЬ:  
на
 200
руб можна купити  20 кг картоплі.
ЗАДАЧА:
Маса
скриньки з огірками складає  36 кг. Маса порожньої скриньки
дорівнює  2
кг 400 г. Знайдіть відношення огірків до
маси скриньки.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Якщо
ящик з огірками важить  36 кг, а порожній ящик важить  2
кг  400
г, можна знайти вагу огірків:
36 кг – 2 кг 400 г = 33 кг 600 г.
Перекладемо
значення, виражені в кілограмах та грамах у кілограми:
33 кг 600 г = 33,6 кг,
2 кг 400 г = 2,4 кг.
Тепер
знайдемо відношення маси огірків до маси порожньої скриньки:
33,6 : 2,4 = 14.
ЗАДАЧА:
До
шкільної бібліотеки привезли нові підручники для  7-9 класів,
125 штук для кожного класу. Усі книжки
мають однаковий розмір. У книжковій шафі  6
полиць. На кожній полиці міститься  20 підручників. Скільки шаф можна
повністю наповнити новими підручниками.
РОЗВ'ЯЗАННЯ;
Оскільки
класів всього  3 (7, 8, 9 класи), і кожному класу привезли по  125
підручників, можна дізнатися, скільки всього привезли підручників до бібліотеки.
125 ∙ 3 = 375 штук
375
підручників привезли до бібліотеки, отже, 375
підручників потрібно розмістити у книжковій шафі.
Так
як у книжковій шафі 6 полиць і на кожну полицю міститься  20
підручників, то можна дізнатися, скільки підручників міститься в книжковій
шафі.
20 підручників ∙ 6 = 120 підручників.
Так
як ми визначили кількість підручників, які потрібно розмістити в книжковій шафі
(375 підручників), і відомо, скільки підручників міститься в
одну шафу, то можна дізнатися, скільки шаф потрібно для розміщення цих підручників.
Для цього кількість усіх підручників розділимо на кількість підручників, що
міститься в одну шафу.
375 : 120 = 3 (залишок 15).
ЗАДАЧА:
Туристична
путівка коштує  45000 рублів. У вартість путівки входить
проїзд та проживання. Проїзд коштує  9000 рублів. Яку частину від вартості
путівки становить проживання ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Якщо
путівка коштує  45000 рублів, а проїзд  9000
рублів, то від вартості путівки потрібно забрати вартість проживання. Таким
чином ми дізнаємося про вартість проживання:
45000 – 9000 = 36000 руб.
- Урок 2. Пропорції
- Урок 3. Величини прямо пропорціональні
- Урок 4. Величини обернено пропорціональні
- Урок 5. Пропорціональний поділ
- Урок 6. Відсотки
- Урок 7. Знаходження процентів даного числа (задачі)
- Урок 8. Знаходження числа за його процентами (задачі)
- Урок 9. Знаходження процентного відношення двох чисел
- Урок 10. Прості та складні відсотки
- Урок 11. Задачі на час
- Урок 12. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою і різницею
- Урок 13. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою або різницею і відношенням
- Урок 14. Середнє арифметичне
- Урок 15. Середнє арифметичне (задачі)
- Урок 16. Масштаб на планах та картах
- Урок 17. Визначення відстані на місцевості
- Урок 18. Визначення відстані на карти або плані
- Урок 19. Задачі на зустрічний рух
- Урок 20. Задачі на рух в одному напрямі
- Урок 21. Задачі на рух у протилежних напрямках
- Урок 22. Задачі на рух по воді
- Урок 23. Задачі на спільну роботу




 
Комментариев нет:
Отправить комментарий