f(х; а)
= 0.
Якщо ставиться завдання для кожного дійсного
значення а розв'язати це рівняння щодо х, то рівняння f(х; а)
= 0 називають рівнянням зі
змінною х та параметром а.
Параметр – умовна літера, замість якої можна
підставити число. Тобто параметр – це ще одна змінна, яка може набути кількох
значень.
Як вирішувати рівняння з параметром, якщо у нас
цілих дві (а то й більше) невідомих змінних?
Потрібен інший підхід, ніж під час вирішення
нормального рівняння.
Розв'язати рівняння з параметром а – отже, для
кожного значення а, знайти значення х,
які відповідають цьому рівнянню.
Ми шукаємо не єдине значення параметра, а всі
можливі значення для заданої умови.
ЗАДАЧА:
Вранці
на термометрі була кілька градусів, яку ми позначимо за х.
В обід температура повітря змінилася кілька разів. У скільки разів мала
змінитися температура повітря, щоб на термометрі було 20
градусів ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Такі
завдання досить легко вирішуються. Якби спочатку було п'ять градусів, то шукане
число дорівнювало б 20 : 5 = 4. А якщо було 10 градусів,
то шукане число дорівнювало б 20 : 10 = 2.
Але
ми не знаємо, якою була температура. Так само не знаємо, скільки разів вона
змінилася. Тобто отримали рівняння із двома невідомими змінними.
Позначимо
другу змінну а, у нас вийшло рівняння виду ах = 20.
Щойно
введена змінна а є параметр.
Оскільки
параметр – змінна у рівнянні, що є коефіцієнтом, його значення задає коріння
рівняння. Тобто змінні а і х залежать один від одного так само, як і
залежить коріння звичайного рівняння від його коефіцієнтів.
Як
знайти, скільки градусів було спочатку ? Розділити все рівняння на число
а:
х
= 20 : а.
При а = 2, х = 10.
При
а = 40, х = 0,5.
Що,
якщо а = 0 ?
Ми отримуємо рівняння х = 20 : 0, який
не має рішення, оскільки на 0 ділити не можна.
Якщо
ми не будемо перетворювати початкове рівняння, то вийде 0 ∙ х = 20, тобто рівняння не буде
виконуватися:
хоч би яке число ми не помножили на 0, вийде 0.
Виходить,
рішення є за будь-яких значень а, крім 0.
Таким чином, ми і знайшли відповідь:
при
а = 0 рішень немає,
mx – 8 = х.
перетворюється в істинне висловлення, інакше кажучи, треба дознатися, при яких значеннях а вираз
перетворюється в хибне висловлення.
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть
рівняння:
2а(а – 2)х = а
– 2.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Розглянемо
перш за все ті значення параметра, які перетворюють на нуль коефіцієнт при х
(при цих значеннях параметра неможливе
розподіл обох частин рівняння на коефіцієнт при х,
а при інших значеннях параметра такий поділ можливий). Такими значеннями є а = 0, а = 2.
При
а = 0 рівняння
набуває вигляду
0 ∙ х = –2.
Це
рівняння не має коріння.
При а = 2 дане
рівняння набуває вигляду
0 ∙ х = 0,
коренем
його є будь-яке дійсне число.
Таким чином:
якщо а = 0, то рівняння немає коріння;
якщо а = 2, то коренем є будь-яке дійсне
число;
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий