Якщо зведене квадратне рівняння має два корені, то їх сума дорівнює другому коефіцієнту рівняння, взятому з протилежним знаком, а добуток – вільному члену.
Ці залежності відомі під назвою формул Вієта.
Кожне квадратне рівняння виду
ПРИКЛАД:
За умовою, коренями шуканого рівняння будуть:
Щоб одержати його коефіцієнти, обчислимо:
Рівняння буде мати вигляд:
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
x2
– 9x +
14
= 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Спробуємо знайти два числа х1 та х2 такі, що
х1 + х2
= 9,
х1∙ х2 = 14.
Такими числами є 2
і 7, вони і є
корінням заданого рівняння.
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
x2
+ 3x –
28
= 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Спробуємо знайти два числа х1 та х2 такі, що
х1 + х2
= 9,
х1∙ х2 = 14.
Такими числами є
4 і –7, вони і є корінням заданого
рівняння.
ПРИКЛАД:
Знайдіть
суму коренів рівняння:
2х2
+ 18x – 5 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
2х2
+ 18x – 5 = 0,
х2
+ 9x – 2,5 = 0,
D
= 92 + 10 >
0,
Відповідно до теореми Вієта
х1
+ х2 = –9.
ПРИКЛАД:
Знайдіть
суму коренів рівняння:
х4
– 3x2 – 4 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Нехай t = х2, тоді
t2 – 3t – 4 = 0.
За теоремою, зворотною до теореми Вієта, маємо:
t1 = 4, t2 = –1 – не підходить.
Тому, х2 = 4, звідки
х1 = –2, х2 = 2.
Сума коренів
х1 + х2
= –2 + 2 = 0.
ВІДПОВІДЬ: 0
ПРИКЛАД:
Складіть
квадратне рівняння, коріння якого більше за коріння рівняння
х2
+ 3x – 7 = 0
на одиницю.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Відповідно до теореми Вієта
х1 + х2
= –3,
х1х2
= –7.
Нехай t1 і t2 – коріння рівняння,
яке треба скласти.
х2
+ bx + c = 0,
тоді
t1
= х1 + 1, t2 = х2 + 1, а
t1
+ t2 = –b,
b
= –(х1 + 1 + х2 + 1) =
=
–(х1 + х2 + 2) = –(–3 + 2) = 1,
t1 t2
= с, с = (х1 + 1)(х2 + 1) =
= х1х2 + (х1 + х2) + 1 =
= –7 – 3 + 1 = –9.
Рівняння, яке треба скласти, буде наступним:
х2
+ x – 9 = 0.
ВІДПОВІДЬ: х2
+ x – 9 = 0
ПРИКЛАД:
Складіть
квадратне рівняння, коріння якого на 4 більше, ніж коріння рівняння
х2
– 2x – 4 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Відповідно до теореми Вієта
х1 + х2 = 2,
х1х2 = –4.
Нехай t1 і t2 – коріння рівняння,
яке треба скласти
х2
+ bx + c = 0,
тоді
t1
= х1 + 4,
t2
= х2 + 4, а
t1
+ t2 = –b,
b
= –(х1 + 4 + х2 + 4) =
=
–(х1 + х2 + 8) = –(2 + 8) = –10,
t1 t2
= с, с = (х1 + 4)(х2 + 4) =
= х1х2 + 4(х1 + х2) + 16 =
= –4 + 4 ∙
2 + 16 = 20.
Шукане рівняння:
х2
– 10x + 20 = 0.
ВІДПОВІДЬ: х2
– 10x + 20 = 0
ПРИКЛАД:
Відомо,
що х1 і х2
– коріння рівняння
х2
– 10x + 12 = 0.
х1 + х2
= 10,
х1х2
= 12.
Так як
х12
+ х22 = х12 + х22 + 2х1х2 – 2х1х2 =
Відомо,
що х1 і х2
– коріння рівняння
х2
+ 5x – 13 = 0.
Відповідно до теореми Вієта
х1 + х2
= –5,
х1х2
= –13.
(х1
+ х2)2 = (–5)2,
х12
+ х22 + 2х1х2 = 25,
х12
+ х22 = 25 – 2х1х2,
= 25 – 2 ∙
(–13) = 51,
ПРИКЛАД:
Відомо,
що х1 і х2
– коріння рівняння
х2
+ 6x – 14 = 0.
Знайдіть
значення виразу
5х1 + 5х2
– 3х1х2.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Відповідно до теореми Вієта
х1 + х2
= –6,
х1х2
= –14.
5х1 + 5х2
– 3х1х2 =
= 5(х1 + х2) – 3х1х2 =
= 5(–6) – 3(–14) =
= –30 + 42 = 12.
ПРИКЛАД:
Знайдіть
коріння квадратного рівняння:
х2
– 8x + 7 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х1
= 8 – х2,
(8 – х2)∙ х2 = 7,
–х22
+ 8х2 – 7 = 0,
Такими числами є 1 і 7, вони і є корінням заданого рівняння.
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий