Квадратним тричленом називають багаточлен виду
ax2 + bx + c,
де х – змінна, a,b, і c – деякі числа, причому, а
≠ 0.
Коренем квадратного тричлена називається значення змінної, при якому значення
квадратного тричлена дорівнює нулю. Щоб знайти корінь квадратного тричлена
ax2 + bx + c,
потрібно вирішити відповідне квадратне рівняння
ax2 + bx + c = 0.
Число
D = b2 – 4ac
називають дискримінантом квадратного тричлена
ax2 +
bx + c.
Якщо D < 0,
то квадратний тричлен коренів немає.
Якщо D = 0,
то квадратний тричлен має один корінь.
Якщо D > 0,
то два корені.
Розкладання
квадратного тричлена на множники.
Зв'язок між корінням квадратного тричлена та
лінійними множниками, на який він розкладається, встановлює таку теорему.
Якщо дискримінант
квадратного тричлена
ax2 + bx + c
позитивний, то цей
тричлен можна розкласти на лінійні множники.
ax2 + bx + c = a(x – x1)(x – x2),
де х1 і х2
– коріння квадратного тричлена.
Ця формула застосовується для розкладання
квадратного тричлену на множники.
Якщо дискримінант квадратного тричлена дорівнює
нулю, то вважають, що квадратний тричлен має два рівні корені, тобто х1 = х2. У цьому випадку розкладання квадратного
тричлена на множники має такий вигляд:
ах2 + bх + с,
де х – змінна, а, b і с – числа, причому а ≠ 0, має корені х1 та х2. Покажемо, що в цьому разі його можна подати у вигляді добутку:
ах2 + bх + с = а(х – х1)(х – х2).
Щоб довести тотожність, перетворимо її праву частину:
а(х – х1)(х – х2) =
Корені х1 та х2 тричлена
ах2 + bх + с
є коренями рівняння
ах2 + bх + с = 0.
За теоремою Вієта
Виконавши підстановку, дістанемо:
Тотожність доведено.
ПРИКЛАД:
Щоб
розкласти на множники тричлен
х2 + 5х + 6,
запишемо
одночлен 5х
у вигляді 2х + 3х:
х2 + 5х + 6
=
х2 + 3х + 2х
+ 6 =
(х2 + 3х) + (2х
+ 6) =
х(х + 3) + 2(х + 3) =
(х + 3)(х + 2).
Тричлен:
2х2 – 5х – 3
має корени, оскільки дискримінант квадратного рівняння
2х2 – 5х – 3 = 0
додатний. Корені цього тричлена – числа –1/2 і 3. Користуючись тотожністю, подамо тричлен у вигляді добутку:
2х2 – 5х – 3 =
Тотожність може поширюватись і на квадратний тричлен, що має єдиний корінь. У цьому разі х1 = х2, и тотожність набере вигляду:
ПРИКЛАД:
Тричлен:
–25х2 + 10х – 1
Має єдиний корінь, що дорівнює 1/5 (у цьому легко переконатися, розв’язавши рівняння
–25х2 + 10х – 1 = 0).
Застосую чи тотожність, дістанемо:
ах2 + bх + с =
ПРИКЛАД:
3х2 – 13х – 10.
Отже, квадратний тричлен має два корені. Застосовуючи формулу коренів квадратного рівняння, знайдемо їх:
Користуючись тотожністю, маємо:
Ми розклали на множники знаменник дробу, і тепер його можна скоротити:
ПРИКЛАД:
Розкладіть на множники:
6х2
– х – 2.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Застосуємо формулу коренів квадратного рівняння до рівняння
6х2
– х – 2 = 0,
знаходимо
х1
= –1/2,
х2
= 2/3.
Значить,
6х2
– х – 2 = 6(х + 1/2)(х – 2/3) =
= 2(х + 1/2)∙3(х – 2/3)
= (2х + 1)(3х – 2).
Розкладання на множники двочлену хn – аn.
Відомо що
х2
– а2 = (х – а)(х + а),
х3
– а3 = (х – а)(х2 + ха + а2).
Якщо перемножити
багаточлени
(х – а)
и (x3
+х2a + ха2 + а3), то отримаємо
х4
– а4 = (х – а)(x3 +х2a + ха2 + а3).
Узагальненням отриманих
формул є формула розкладання на множники двочлена хn
– аn
хn
– аn
= (х – а)(xn-1
+хn-2a + хn-3а2 + … + xаn-2 + an-1).
Якщо, зокрема, а = 1, то одержуємо:
хn
– 1
= (х – 1)(xn-1 +хn-2
+ хn-3 + … + x + 1).
ПРИКЛАД:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий