у = a(х – m)2 + n.
відповідно через m і n.
Квадратичну функцію можна записати:
– у
вигляді багаточлена:
у
= aх2
+ bх + c, где а ≠ 0;
Наприклад,
у = 4х2 – 24х + 20.
– у вигляді
розкладання на множники (якщо коріння
відповідного квадратного тричлена існує):
у
= а(х –х1)(х – х2);
Наприклад,
у = 4(х –1)(х – 5);
– у вигляді
виділеного повного квадрата;
у
= a(х – m)2 + n
Наприклад,
у = 4(х – 3)2 – 16.
Область визначення функції – всі дійсні числа, тобто D = R.
Безліч значень функції.
Якщо а ˃ 0, то E
= [yв; +∞).
Якщо а < 0, то E
= (–∞; yв],
де хв і yв
– координати вершини параболи.
ПРИКЛАД:
Дослідити
на екстремум функцію
у
= х2
+ 2х + 5.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
у
= х2
+ 2х + 5
=
=
(х + 1)2 + 5.
Вираз
(х + 1)2
завжди
додатний і тільки при х = –1
дорівнює нулю.
Отже,
в точці х
= –1
дана функція має мінімум. Максимуму функція не має.
ПРИКЛАД:
Якого
найбільшого значення набуває функція ?
6х2 – х4 – 6.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
f(x) =
6х2
– х4 – 6 =
(–
х4 + 2 ∙ 3х2 – 32)
+ 3 =
=–(х4 – 2 ∙ 3х2 + 32)
+ 3 =
–(х2 – 3)2 + 3.
Максимального
значення функція набуде тоді, коли –(х2 – 3)2
= 0,
тому
f(x)max = 3.
ВІДПОВІДЬ: 3
ПРИКЛАД:
При
яких значеннях а і с вершина параболи
y = аx2
+ 6x + c
знаходиться
в точці
А(1;
7) ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Вершина параболи y = аx2 + 6x + c має координати:
звідки а = –3.у(1)
= –3 ∙ 12 + 6 ∙
1 + с = 7.
звідси: с = 4.
ВІДПОВІДЬ: а
= –3, с = 4
ПРИКЛАД:
При
якому значенні с
найбільше
значення функції
у = –0,5x2
+ 4x + с
дорівнює –2 ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Вершина параболи y = –0,5x2 + 4x + с має координати:
Тому максимальне значення –2 функція набуває у точці х = 4. Звідси–2 = –0,5 ∙ 42 + 4 ∙ 4 + с, с =
–10.
Отже,
максимальне значення –2
функція набуває, якщо с = –10.
ВІДПОВІДЬ: с
= –10
ПРИКЛАД:
Область
визначення функції виходить із умови, що підкорене вираз не може бути негативним:
6х – х2 ≥
0, х2
– 6х ≤
0, 0 ≤
х ≤
6.
А також з умови, що знаменник дробу не повинен
дорівнювати нулю:
5 – х ˃ 0,
х < 5.
Підставивши
Область
визначення функції виходить із умови, що підкорене вираз не може бути
негативним:
56 – х – х2 ≥
0.
(х – 7)(х + 8) ≤
0,
х
∈ [–8;
7],
х
≤
–7, х ≥
–8.
а також з умови, що знаменник дробу не повинен
дорівнювати нулю:
х2
– 49 ≠
0,
х2
≠
49, х
≠
±7.
ВІДПОВІДЬ: [–8; –7)
∪ (–7; 7)
ПРИКЛАД:
Область
визначення функції виходить із умови, що підкорене вираз не може бути
негативним:
х2
– 3х – 4 ≥
0.
(х – 4)(х + 1) ≥
0,
х
≤
–1, х ≥
4.
а також з умови, що знаменник дробу не повинен
дорівнювати нулю:
16 – х2
≠
0,
х2
≠
16, х
≠
±4.
ВІДПОВІДЬ:
(–∞; –4) ∪ (–4;
–1]
∪ (4; +∞)
ПРИКЛАД:
ОДЗ: 90
– х – х2 ˃ 0,
х2
+ х – 90 < 0,
(х + 10)(х – 9) < 0,
х
∈ (–10; 9).
ПРИКЛАД:
ОДЗ: 3х2 – 10х + 3 ≥ 0,
(х – 1/3)(х – 3) ≥ 0,
х
∈ (–∞;
1/3] ∪ [3; +∞).
ПРИКЛАД:
є будь-які значення х, бо
2х2 + 7 ≠ 0.
ПРИКЛАД:
ПРИКЛАД:
ПРИКЛАД:
ПРИКЛАД:
Функція f(x)
= x2 задана на відрізку [0;
3]. Чи оборотна вона ? Напишіть формулу, якою задається
функція g,
обернена до f. Яка область визначення і множина
значень функції g
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
На
відрізку [0; 3] різним значенням змінної х відповідають різні значення f(x).
Отже, функція f
оборотна. Вона
кожному числу х
з проміжку [0; 3] ставить у відповідність його квадрат (число з проміжку [0;
9]). Тому обернена до неї функція кожному
дійсному числу х з проміжку
[0; 9] ставить
у відповідність його арифметичний квадратний корінь з проміжку [0;
3]. Отже, функцію g можна задати такою формулою:
g(x) = √͞͞͞͞͞x , х ∈ [0; 9].
Область
визначення функції g
є відрізок [0; 9],
а множина значень – [0; 3]. Функція f(x) = √͞͞͞͞͞x задана на відрізку [0;
9].
ПРИКЛАД:
Функція f(x)
= x2 задана на відрізку [–3;
3]. Чи оборотна вона ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Дана
функція f двом протилежним значенням змінної х з проміжку
[–3; 3]
ставить у відповідність то саме число. Наприклад
f(–2) = 4
і f(2)
= 4.
- Урок 1. Координатна площина
- Урок 2. Діаграми
- Урок 3. Графіки
- Урок 4. Множини
- Урок 5. Що таке функція ?
- Урок 6. Аналітичній спосіб задання функції
- Урок 7. Табличний спосіб задання функції
- Урок 8. Графічний спосіб задання функції
- Урок 9. Знаходження області визначення і області значення функції аналітичним способом
- Урок 10. Знаходження області визначення і області змині за допомогою графіка
- Урок 11. Нулі функції
- Урок 12. Зростання і спадання функції
- Урок 13. Екстремальні значення функцій
- Урок 14. Симетричні функції
- Урок 15. Парні і непарні функції
- Урок 16. Функція, зворотна даною
- Урок 17. Лінійна функція
- Урок 18. Графік лінійної функції
- Урок 19. Пряма пропорційність
- Урок 20. Графік прямої пропорціональності
- Урок 21. Взаємне розташування графіків лінійних функцій
- Урок 22. Функція обернено пропорціональної залежності
- Урок 23. Графік функції обернено пропорціональної залежності
- Урок 25. Графік функції у = aх2 + b
- Урок 26. Графік функції у = a(х - m)2 + n
- Урок 27. Графік функції у = aх2 + bx + c
- Урок 28. Функція у = √͞͞͞͞͞х і її графік
- Урок 29. Функція у = хn і її графік
- Урок 30. Побудова графіків функцій методом геометричних перетворень
Комментариев нет:
Отправить комментарий