понедельник, 29 мая 2017 г.

Урок 15. Парні і непарні функції

Функція називається парною, якщо будь-яким протилежним значенням аргументу відповідають рівні значення функції.

Інакше: якщо для будь-яких  x

 f(x) = f(x),

то функція  f(x)  називається парною.

ПРИКЛАД:

Функції

у = х2, у = х4, у = х4  – парні, оскільки за будь-яких  х:

(–х)2 = х2, (–х)4 = х4, (–х)6 = х6.

Графік парної функції симетричний відносно осі ординат.

Якщо будь-яким протилежним значенням аргументу відповідають протилежні значення функції, то така функція називається непарною.

Інакше: функція  f(x)  називається непарною, якщо при будь-яких значеннях  x  

f(x) = – f(x).

ПРИКЛАД:

Функції

у = х3, у = х5, у = х7  – непарні, оскільки за будь-яких  х:

(–х)3 = –х3, (–х)5 = –х5, (–х)7 = –х7.

Графік непарної функції симетричний відносно початку координат.

З визначення випливає, що область визначення  Х  як парної, так і непарної функції повинна мати таку властивість:

якщо  х Х  то й  –х Х (тобто  Х – симетрична щодо  0  безліч).
Існують функції не парні і не непарні.
Якщо функція  у = f(x)  така, що хоча б для однієї пари значень  х  і  –х  виявилося, що  f(–x) ≠ – f(x)  і хоча б для однієї пари значень  х  і  –х виявилося, що  f(–x) ≠ f(x), то функція не є ні парною, ні непарною.

ПРИКЛАД:
Функціями загального виду будемо називати функції, що не відносяться ні до парних, ні до непарних.

ПРИКЛАД:

Досліджувати на парність і непарність функцію:
РОЗВЯЗАННЯ:

D(f):
x3x ≠ 0,
x(x2 – 1) ≠ 0,
x ≠ 0,  x ≠ ±1.
D(f) =
(–∞; –1) (–1; 0) (0; 1) (1; +∞) –
симетрична відносна нуля.
Функція   f(x) – парна.

ПРИКЛАД:

Досліджувати на парність і непарність функцію:
РОЗВЯЗАННЯ:
симетрична відносна нуля.
Функція не є ні парною, ні непарною.

ПРИКЛАД:

Дослідити на парність функцію:

у = х20.

РОЗВ'ЯЗАННЯ:

Маємо

f(x) = х20f(–x) = (–x)20 = х20.

Значить  f(–x) = f(x)  для всіх  х. Функція є парною.

ПРИКЛАД:

Дослідити на парність функцію:

у = х13.

РОЗВ'ЯЗАННЯ:

Маємо

f(x) = х13f(–x) = (–x)13 = –х13.

Значить  f(–x) = –f(x)  для всіх х. Функція є непарною.

ПРИКЛАД:

Дослідити на парність функцію:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:

Маємо
Зауважимо, що  f(4) = 0, а  f(–4) = –8/7. Не виконується ані рівність  f(4) = f(–4), ані рівність  f(–4) = – f(4). Отже, функція не є ні парною ні непарною.

ПРИКЛАД:

Побудувати графік функції

у = |х|.

РОЗВ'ЯЗАННЯ:

Маємо

f(–x) = |–х| = |х| = f(x).

Отже, функція парна, тому її графік симетричний щодо осі ординат.

Якщо  х ≥ 0, то  |х| = х, тобто при  х ≥ 0  маємо  у = х. Графіком функції  у = х  при  х ≥ 0  служить бісектриса першого координатного кута. Піддавши її перетворенню симетрії щодо осі  у, отримаємо графік функції  у = |х|.
ПРИКЛАД:

Побудувати графік функції

у = х|х|.

РОЗВ'ЯЗАННЯ:

Маємо

f(–x) = (–x)|–х| = –x|х| = –f(x).

Отже, функція непарна, тому її графік симетричний щодо початку координат.

Якщо  х ≥ 0, то  |х| = х, а

f(x) = x|х| = хx = x2.

Отже, при  х ≥ 0  маємо  у = х2. Графіком буде гілка параболи. Вона зображена на малюнку.
Піддавши її перетворенню симетрії щодо початку координат, отримаємо графік функції  у = x |х|.
Завдання до уроку 15
Інші уроки:

Комментариев нет:

Отправить комментарий