Косинус гострого кута α прямокутного трикутника
Тангенс гострого кута α прямокутного трикутника
Якщо α – гострий кут ∆ АВС, ∟С = 90°, то
Якщо гострий кут одного прямокутного трикутника дорівнює гострому куту іншого прямокутного трикутника, то синуси цих кутів рівні, косинуси цих кутів рівні і тангенси цих кутів рівні.
Залежність між сторонами та кутами у прямокутному трикутнику.
З визначень тригонометричних функцій випливають наслідки:
a = c sin α,
b = c cos α.
Катет дорівнює гіпотенузі, помноженої на синус протилежного (цьому катету) кута або на косинус прилеглого (цьому катету) кута.
a = b tg α,
b = а сtg α.
Катет дорівнює іншому катету, помноженому на тангенс кута, що проти лежить визначеному катету, або на котангенс кута, прилеглого до катета.
Гіпотенуза дорівнює катету, поділеному на синус протилежного (цьому катету) кута або на косинус прилеглого (цьому катету) кута.Наступні чотири випадки розв'язання прямокутного трикутника називаються основними.
Візьмемо прямокутний трикутник АВС. Позначимо довжини його сторін літерами a, b, c, а величини протилежних кутів відповідно до літер А, В і С, як показано на малюнку.
Дано:
с = 18,2, ∠ β = 32°20'.
Знайти
а, b і ∠ α.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
a = c sin β;
a = 18,2 ∙ sin 32°20' ≈
18,2 ∙ 0,5349 ≈ 9,74;
b = c cos β;
b = 18,2 ∙ cos 32°20' ≈
18,2 ∙ 0,8450 ≈ 15,4;
∠ α = 90° – β;
∠ α = 90° – 32°20' = 57°40'.
ПЕРЕВІРКА:
2. Вирішити прямокутний трикутник по катету та гострому куту.ПРИКЛАД:
Дано:
a = 102, ∠ β = 54°40'.
Знайти
b, c
і ∠ α.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
b = a ctg β;
b = 102 ∙ ctg 54°40' ≈
102 ∙ 0,7089 ≈ 72,3;∠ α = 90° – β;∠ α = 90° – 54°40' = 35°20'.
ПЕРЕВІРКА:
3. Дано гіпотенузу с і катет а (або b). Решту елементів знаходимо за формуламиПРИКЛАД:
Дано:
c = 27,5, a = 22,6.
Знайти:
b, ∠ α і
∠ β.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ПЕРЕВІРКА:b = c sin β = 27,5 ∙ sin 34°44' ≈
27,5 ∙
0,5698 ≈ 15,7.
a = b tg α ≈ 15,7 ∙ tg 55°16' ≈
15,7 ∙ 0.4424 ≈ 22,6.
4. Вирішити прямокутний трикутник за двома катетами.
ПРИКЛАД:
Дано:
a = 32,4, b = 43,5.
Знайти:
c, ∠ α і
∠ β.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ПЕРЕВІРКА:A + B =36°41' + 53°19' = 90°.
a = c
sin α; a = 54,2 ∙ sin 36°41' ≈
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Звідки слідує:
Згідно з формулами:
ЗАДАЧА:
Визначити
кути <<єгипетського трикутника>>, тобто трикутника із сторонами
a
= 3, b = 4, c = 5.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Згідно з формулою маємо
Знаючи тангенс, скориставшись <<чотиризначною таблицею тригонометричних функцій для градусного аргументу>>, знаходимо з точністю до 0,1 градуса.A
= 36°,9 = 36°54ʹ,
B
= 90° – A = 53°1 = 53°6ʹ.
ВІДПОВІДЬ:
Гострий кут прямокутного трикутника з гіпотенузою с дорівнює α. Знайдіть висоту трикутника, проведену до його гіпотенузи.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Катети трикутника рівні:
CB = c cosα,
Площа трикутника рівна:
1/2 CB×AC
або
1/2 AB×h.
Прирівняємо ці вирази.
1/2 CB × AC = 1/2 AB × h,
Знайдемо висоту h
ВІДПОВІДЬ: c sin α cos α
Катеті
прямокутного трикутника дорівнюють 2
см і √͞͞͞͞͞5
см. Знайдіть косинус меншого гострого кута цього трикутника.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
АС2 = АВ2 + ВС2 =
(√͞͞͞͞͞5
)2 + 22 = 9.
Тригонометричні функції
гострого кута застосовуються як рішення прямокутних трикутників. Вони використовуються
також при вирішенні рівнобедрених трикутників. За допомогою їх встановлюються
залежності між сторонами та центральними кутами правильних багатокутників і
взагалі вирішуються задачі, що призводять до розв'язання прямокутних
трикутників.
Розглянемо кілька
випадків розв'язання рівнобедреного трикутника.
Вирішити
рівнобедрений трикутник – означає обчислити всі його сторони та кути за
будь-якими даними, що визначає цей трикутник.
1. Дано основу b рівнобедреного трикутника АВС та кут А
при ньому. Треба знайти інші кути та
сторони трикутника.
AD = DC = b/2 C = A,
B
= 180° – 2A.
З прямокутного трикутника ABD знаходимо:
AD = AB sin B/2,
b/2
= c
sin B/2.
Звідки
b
= 2c sin B/2.
3. Дано сторони
рівнобедреного трикутника а = с
і b. Знайти кути.
B
= 180° – 2A.
ЗАДАЧА:
Основа
m
рівнобедреного трикутника дорівнює 1980
см, кут при вершині дорівнює 38°32'.
Знайдіть бічну сторону та кут при основі.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Визначити
кути рівнобедреного трикутника, знаючи, що його ортоцентр лежить на вписаному в
трикутник колі.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
На
малюнку зображено рівнобедрений трикутник
∆ АВС (АС = СВ),
∠ ACD = 90° – 2α, тоді і
∠ DCB = 90° – 2α.
Трикутник
CHE
прямокутний (АЕ – висота), тому ∠ CHE = 2α, сторони його взаємно
перпендикулярні до сторін ∠ DCB,
а вертикальний з ним
тому,Таким чином,а тоді
C = π – (A + B) = π – 2A.
Бічна
сторона а,
рівнобедреного трикутника, дорівнює 200 м, а кут α
при основі дорівнює 71°20'.
Знайдіть основу, кут при вершині та площу трикутника.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Шукана
основа х = 2a cos α, або
х = 2
∙ 200 cos 71°20' = 400 ∙ 0,3200 = 128 м.
Кут
при вершині дорівнює
180° – 2α = 180° – 142°40'
= 37°20'.
Площа
S
трикутника дорівнює 1/2 ah,
де h – висота,
h
= a sin α ≈ 200 ∙ 0,9474 ≈ 189,5,
- Урок 1. Градусний вимір кутових величин
- Урок 2. Радіанне вимірювання кутових величин
- Урок 3. Основні тригонометричні функції
- Урок 4. Натуральні тригонометричні таблиці
- Урок 5. Періодичність тригонометричних функції
- Урок 6. Область визначення і область значення тригонометричних функцій
- Урок 7. Знаки тригонометричних функцій
- Урок 8. Парність і непарність тригонометричних функцій
- Урок 9. Тригонометричні функції деяких кутів
- Урок 10. Побудова кута за даним значенням його тригонометричної функції
- Урок 11. Основні тригонометричні тотожності
- Урок 12. Вирази всіх тригонометричних функцій через одну з них
- Урок 14. Теорема синусів
- Урок 15. Теорема косинусів
- Урок 16. Рішення косокутних трикутників
- Урок 17. Приклади рішення завдань з планіметрії із застосуванням тригонометрії
- Урок 18. Рішення практичних завдань за допомогою тригонометрії
- Урок 19. Формули зведення (1)
- Урок 20. Формули зведення (2)
- Урок 21. Формули додавання і віднімання аргументів тригонометричних функцій
- Урок 22. Формули подвійних і потрійних кутів (аргументів)
- Урок 23. Формули половинного аргументу
- Урок 24. Формули перетворень суми тригонометричних функцій в добуток
- Урок 25. Графіки функції y = sin x і y = cos x
- Урок 26. Графіки функції y = tg x і ctg x
- Урок 27. Обернені тригонометричні функції
- Урок 28. Основні тотожності зворотних тригонометричних функцій
- Урок 29. Вираз одній з аркфункцій через інші
- Урок 30. Графіки зворотних тригонометричних функцій
- Урок 31. Побудова графіків тригонометричних функцій методом геометричних перетворень
Комментариев нет:
Отправить комментарий