Віднімання від’ємних чисел і чисел із різними
знаками має такий самий зміст, що й віднімання додатних чисел. Нагадаємо, що за
допомогою віднімання знаходять невідомий доданок за відомими сумою і одним з
доданків.
ПРИКЛАД:
Оскільки
–7 + (–8) = –15, то
–15 – (–8) = –7.
Щоб від одного числа
відняти друге, досить до зменшуваного додати число, протилежне від’ємнику.
Це правило віднімання можна записати так:
a – b
= a + (–b).
де а і b
– будь-яки цілі числа. Зокрема,
а
– а = а + (–а) = 0.
Оскільки віднімання можна замінити додаванням
протилежного числа, то будь-який вираз, який містить дії додавання і віднімання,
можна
записати як суму.
ПРИКЛАД:
Вираз –10
– 7 є
різницею чисел –10 і 7, його
можна записати
як суму чисел
–10 і –7, бо –10 – 7 = –10 + (–7),
Справедливо і навпаки:
суму чисел –10
і –7 можна
записати як різницю чисел –10
і 7, тобто –10
+ (–7)
= –10 – 7.
Нехай на координатній прямій задано дві точки А(–2) і С(5) і треба знайти довжину відрізка АС.
Щоб знайти довжину відрізка АС (або відстань
АС),
треба дізнатися, скільки одиничних відрізків містить цей відрізок. Як видно з
рисунка, довжина відрізка АС дорівнює
7 одиничним відрізкам. Через координати кінців
відрізка АС його довжина виражається так:
АС
= 5 – (–2) = 7.
Розкриття
дужок.
Вираз
a
+ (b + c)
можна записати без дужок:
a
+ (b + c)
= a
+ b
+ c.
Цю операцію називають розкриттям дужок.
Розкриємо дужки у виразі
a + (–b +
c).
Оскільки
–b
+ c
= (–b) + c,
то вираз
a + (–b +
c)
можна записати так:
a + ((–b)
+ c).
Тоді:
a + (–b + c) =
a + ((–b)
+ c)
= a + (–b) + c
= a – b
+ c.
Отже:
a + (–b + c)
= a – b + c.
Вираз
a – b + c
можна отримати з виразу
a + (–b + c)
так: опустити дужки та знак << + >>,
що стоїть перед ними, і записати всі доданки, які були в дужках, зі своїми
знаками.
Для виразу
a + (b +
c)
це правило також справедливе, оскільки
a + (b + c) = a + (+b + c)
= a + b + c.
Щоб розкрити дужки,
перед якими стоїть знак << + >>, треба опустити дужки
і знак << + >>, що стоїть перед
ними, і записати всі доданки зі своїми знаками.
ПРИКЛАД:
Розглянемо
число –6 і 4
та протилежні їм числа 6 і –4.
Знайдемо число, протилежне сумі даних чисел:
–(–6
+ 4)
= –(–2) = 2.
Число, протилежне сумі
чисел, дорівнює сумі протилежних чисел:
–(–6
+ 4)
= 6 + (–4).
Це твердження правильне для довільних цілих
чисел a і b, тобто:
–(a
+ b) = –a + (–b), або
–(a
+ b) = –a –
b.
Скориставшись правилом віднімання, маємо:
a – (b +
c)
=
a + (–(b
+ c))
= a + (–b –
c)
= a –
b – c.
Отже:
a – (b + c) = a – b – c.
Бачимо, що вираз
a
– b
– c
можна дістати з виразу
a
– (b + c) так:
опустити дужки та знак <<
– >>, що стоїть перед ними, і записати всі доданки, які
були в дужках, із протилежними знаками.
Щоб розкрити дужки,
пере якими стоїть знак << – >>, треба опустити дужки
і знак << – >>, що стоїть перед
ними, і записати всі доданки із протилежними знаками.
Скориставшись цим правилом, матимемо:
a – (b – c) = a – (+b – c)
= a – b + c.
Завдання до уроку 4
Інші уроки:
- Урок 1. Цілі числа
- Урок 2. Абсолютна величина числа
- Урок 3. Додавання цілих чисел
- Урок 5. Множення цілих чисел
- Урок 6. Ділення цілих чисел
- Урок 7. Обчислення величини виразів, які стоять під знаком абсолютної величини
- Урок 8. Степінь цілого додатного числа з натуральним показником
- Урок 9. Степінь цілого відмінного числа з натуральним показником
- Урок 10. Степінь цілого додатного числа з цілим показником
- Урок 11. Степінь цілого відмінного числа з цілим показником
- Урок 12. Ділення степенів цілих чисел з натуральним показником
- Урок 13. Ділення степенів цілих чисел з цілим показником
- Урок 14. Стандартний вигляд числа
- Урок 15. Раціональні числа
- Урок 16. Додавання раціональних чисел
- Урок 17. Віднімання раціональних чисел
- Урок 18. Множення раціональних чисел
- Урок 19. Ділення раціональних чисел
- Урок 20. Нескінченні періодичні десяткові дроби
- Урок 21.Степінь раціонального додатного числа з натуральним показником
- Урок 22. Степінь раціонального відмінного числа з натуральним показником
- Урок 23. Степінь раціонального додатного числа з цілим показником
- Урок 24. Степінь раціонального відмінного числа з цілим показником
- Урок 25. Ділення степенів раціональних чисел з цілим показником
Комментариев нет:
Отправить комментарий