Зобразите який-нибудь предмет папері в натуральну величину майже ніколи не вдається. Якщо
розміри предмета перевищують величину аркуша паперу, на якому цей предмет зображується,
то такий предмет креслять у зменшеному вигляді. Але всякий рисунок (або план)
повинен давати можливість судити про справжні розміри предмета, який на ньому
зображений, тобто на такому рисунку повинні бути дані вказівки, у скільки разів
відрізки, зображені на папері, менші за відповідні відрізки в натурі. Для
вимірювання відстаней за планом, картою або глобусом треба вміти користуватися
масштабом.
ПРИКЛАД:
Якщо ширина класної дошки 100 см, а ми зображаємо її на папері у вигляді 10 см, то розмір предмета на папері в 10 раз менший за його розмір в натурі. У цьому випадку говорять, що предмет зображений у масштабі один до десяти, і пишуть так: масштаб 1 : 10, або 1/10 . Тут одиниця означає 10 см на папері, а десять – 100 см в натурі. Відношення 1 : 10 називається числовим масштабом плану.
Якщо ширина класної дошки 100 см, а ми зображаємо її на папері у вигляді 10 см, то розмір предмета на папері в 10 раз менший за його розмір в натурі. У цьому випадку говорять, що предмет зображений у масштабі один до десяти, і пишуть так: масштаб 1 : 10, або 1/10 . Тут одиниця означає 10 см на папері, а десять – 100 см в натурі. Відношення 1 : 10 називається числовим масштабом плану.
Масштаб – це відношення довжини відрізка на плані, карті або глобусі до його дійсної довжини на земній поверхні.
Ступінь зменшення горизонтальних проекцій ліній місцевості при зображенні
їх на плані чи карті називається масштабом.
Масштаб на планах та картах
зазвичай показують у трьох видах: числовому, іменованому та лінійному.
Чисельний масштаб – це дріб,
чисельник якого одиниця, а знаменник число, яке показує в скільки разів
горизонтальні проекції ліній зменшені на плані чи карті. Так на планах
масштабів 1 : 500, 1 : 1000, 1 : 2000, 1 : 5000 горизонтальні
проекції ліній місцевості зменшені відповідно в
500, 1000, 2000, 5000 раз. Чим більший знаменник масштабу, тим
більше зменшення довжин ліній, тим дрібніше зображення реальних об’єктів на
карті або плані, тобто тим дрібніший масштаб карти.
Іменований масштаб виражає
словами та цифрами, яка відстань на місцевості відповідає одному сантиметру на
плані або карті (наприклад в 1 см 100 м). Для
переведення числового масштабу іменований необхідно знаменник перевести із
сантиметрів у метри (тобто відняти два нулі). Якщо знаменник є цифрою з п’ятьма
й більше нулями, то її можна перевести в кілометри (віднявши ще три нулі). На
картах і планах під чисельним масштабом підписують іменований масштаб, де за
одиницю виміру на карті або плані приймають 1 см, а горизонтальну проекцію, яка йому
відповідає на місцевості, виражають у метрах або кілометрах.
ПРИКЛАД:
Для карти масштабу
1 : 25000 іменований масштаб має вигляд <<в 1 сантиметрі
250 метрів>>.
Лінійний масштаб – це
відрізок прямої, поділений на рівні частини з підписами значень відповідних їм
відстаней на місцевості. Лінійний масштаб має вигляд прямої лінії,
поділеної на відрізки завдовжки 1 см. Відрізок, який визначає величину поділки прямої
лінії, називають основою
масштабу. Лінійний масштаб, який має основою відрізок а = 2 см, називається нормальним.
Завдання до уроку 16
Інші уроки:
- Урок 1. Відношення величин
- Урок 2. Пропорції
- Урок 3. Величини прямо пропорціональні
- Урок 4. Величини обернено пропорціональні
- Урок 5. Пропорціональний поділ
- Урок 6. Відсотки
- Урок 7. Знаходження процентів даного числа (задачі)
- Урок 8. Знаходження числа за його процентами (задачі)
- Урок 9. Знаходження процентного відношення двох чисел
- Урок 10. Прості та складні відсотки
- Урок 11. Задачі на час
- Урок 12. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою і різницею
- Урок 13. Задачі на знаходження двох чисел за їх сумою або різницею і відношенням
- Урок 14. Середнє арифметичне
- Урок 15. Середнє арифметичне (задачі)
- Урок 17. Визначення відстані на місцевості
- Урок 18. Визначення відстані на карти
- Урок 19. Задачі на зустрічний рух
- Урок 20. Задачі на рух в одному напрямі
- Урок 21. Задачі на рух у протилежних напрямках
Комментариев нет:
Отправить комментарий