ВИДЕО УРОК
Для лічби частин предметів використовують звичайні
дроби. Щоб записати дріб, потрібно знати, на скільки частин поділено ціле та
скільки таких частин узято.
ПРИКЛАД:
Купили
кавун і розділили його на 6 рівних частин. Ці рівні частини називають
частками. Кожний одержав шосту частку кавуна, або одну шосту частину кавуна.
Частки можуть бути найрізноманітнішими, наприклад
сантиметр є сотою часткою метра, грам є тисячною часткою кілограма, хвилина є
шістдесятою часткою години і т. д.
Дроби.
Щоб записати одну або кілька часток предмета,
потрібні нові числа – дроби.
Число, складене з
однієї або кількох рівних часток одиниці, називають дробом (звичайним дробом).
Звичайний дріб записують за допомогою двох
натуральних чисел і дробової риски. Ви знаєте, що <<половина>> – це дріб <<одна
друга>>, <<третина>> – дріб <<одна
третя>>,
<<чверть>> – дріб <<одна
четверта>>.
Коротко
записують так:
1/2, 1/3, 1/4.
Тут числа 2, 3 і 4, що стоять під дробовою рискою дробів, показують, на скільки частин поділено ціле. Вони начебто знаменують особливість поділу цілого на частини і тому називаються знаменниками. Число 1, що стоїть над дробовою рискою кожного дробу, показує кількість (число) взятих частин цілого і тому називається чисельником. Чисельник і знаменник називають членами дробу.
Тут числа 2, 3 і 4, що стоять під дробовою рискою дробів, показують, на скільки частин поділено ціле. Вони начебто знаменують особливість поділу цілого на частини і тому називаються знаменниками. Число 1, що стоїть над дробовою рискою кожного дробу, показує кількість (число) взятих частин цілого і тому називається чисельником. Чисельник і знаменник називають членами дробу.
ПРИКЛАД:
У дробі
У дробі
2/7.
Чисельник дорівнює 2, а знаменник – 7. Читають дроби так: спочатку називають чисельник, а потім знаменник.
2/7 –
<<дві сьомих>>.
Дроби
100/25 і 120/5
читаються однаково: <<сто двадцять п’ятих>>.
У
таких випадках треба між вимовлянням чисельника і
знаменника робити паузу.
ПРИКЛАД:
Пиріг
розділили на 7 рівних частин. Кожний шматок – це 1/7 частина
пирога. Дітям дали по
2
шматки. Кожна дитина одержала дві сьомі частини пирога. Це записують так: 2/7 частини
пирога . Якби кожна дитина одержала 3/7 пирога, то це означало б, що пиріг
розрізали на 7 рівних частин і кожній дитині дали 3
частини.
Правильні
і неправильні дроби.
Дріб, у якого
чисельник менший від знаменника, називається правильним.
ПРИКЛАД:
Дріб 3/8
має чисельник, менший від знаменника.
Дріб, у якого
чисельник більший за знаменник або дорівнює йому, називається неправильним.
ПРИКЛАД:
У
дробах 11/8
і 28/8
чисельник більший за знаменник або дорівнює йому.
Чисельник і знаменник дробу можна замінити буквами, наприклад, а і b.
Тоді дріб а/b є правильним, якщо а < b,
і неправильним, якщо а ≥ b.
Знак
≥ читається так: <<більше або
дорівнює>>. Знак ≤ читається так: <<менше або дорівнює>>. Тому вони називаються знаками нестрогої
нерівності.
Мішані
числа.
Одне натуральне число можна поділити на інше або націло, або з
остачею.
ПРИКЛАД:
30 : 7 = 4 (ост. 2).
Якщо
частку подати у вигляді дробу, то цю рівність можна записати так:
30/7 = 4 + 2/7.
30/7 = 4 + 2/7.
Суму
4 + 2/7
коротко
записують 42/7 читають
<<чотири
цілі дві сьомі>>. Число 42/7
– це
число нового виду. Його називають мішаним числом. У його
запису число 4 називається цілою частиною, а 2/7 – дробовою частиною.
Число, яке має цілу і дробову частину називається мішаним.
Число, яке має цілу і дробову частину називається мішаним.
Мішане число дорівнює сумі його цілої і дробової частин; дробова частина мішаного числа завжди є правильним дробом.
Дія, за допомогою якої неправильний дріб перетворюють у мішане число (або натуральне число), називається виділенням цілої частини з неправильного дробу.
Щоб виділити цілу частину з неправильного дробу, треба:
– чисельник даного дробу поділити на знаменник;
– частку записати як цілу частину шуканого мішаного числа;
– у знаменник дробової частини записати знаменник даного дробу;
– у чисельник дробової частини записати остачу від ділення.
Чи завжди можна виділити цілу частину з
неправильного дробу ? Так, оскільки
неправильний дріб завжди більший або дорівнює
1.
ПРИКЛАД:
Нехай
дано дріб
48/5.
Ділимо 48
на 5.
Дістаємо частку 9 і остачу 3:
48/5
=
93/5
Дробова частина мішаного числа може бути і неправильним дробом.
ПРИКЛАД:
713/5.
Тоді
можна з дробової частини виділити найбільше ціле число і записати
мішене число так, щоб дробова частина була правильним дробом (або зовсім зникла).
713/5
= 7 + 13/5
=
7 + 23/5 = 93/5.
7 + 23/5 = 93/5.
Щоб перетворити мішане
число у неправильний дріб, треба:
– у знаменник шуканого дробу записати знаменник дробової частини;
– цілу частину помножити на знаменник дробової частини;
– до отриманого добутку додати чисельник дробової частини;
– отриману суму записати в чисельник шуканого дробу.
Порівняння дробів.
Із двох дробів однаковими знаменниками більшим є той, у
якого чисельник більший, а меншим – той, у якого чисельник менший.
ПРИКЛАД:
5/7
>
3/7,
тому
що 5
> 3.
Із двох дробів з однаковими
чисельниками менший той, у якого знаменник більший.
ПРИКЛАД:
6/11
<
6/7,
тому
що 11
> 7.
У загальному випадку
дроби порівнюються так. Множать чисельник першого дробу на знаменник другого, а
знаменник першого – на чисельник другого. Якщо перший з цих добутків більший (дорівнює або менший) від другого, значить, і перший дріб
відповідно більший (дорівнює або
менший) від другого.
ПРИКЛАД:
5/8
>
7/9,
Тому що 5 × 9 > 6 × 7;
5/8 дорівнює
10/16,
Тому
що 5 × 16 = 8 × 10;
10/7 < 9/6,
Тому що 10 × 6 < 7 × 9.
У деяких випадках співвідношення між дробами легше встановити
шляхом порівняння їх з одиницею або половиною.
ПРИКЛАД:
Порівняти
дроби:
15/17 і 36/35.
15/17
<
1, 36/35
>
1.
Отже, 15/17
<
36/35.
ПРИКЛАД:
Порівняти
дроби:
16/31 і 27/56.
16/31
> 1/2, тому
що 1/2
=
16/32;
27/56
< 1/2, тому
що 1/2
=
27/54.
Отже, 16/31 > 27/56.
Знаходження
відношення двох чисел.
Розглянемо задачу.
ЗАДАЧА;
Робітник
виготовив за день 40 деталей. Яку частину місячного завдання
виконав робітник, якщо місячний план становить
400
деталей ?
40 : 400 = 40/400 = 1/10.
ВІДПОВІДЬ:
Робітник
виконав 1/10 частину
місячного плану. У
даному випадку частина (40
деталей)
виражена у частках цілого (400
деталей).
Кажуть також, що знайдено відношення числа виготовлених за день деталей до
місячного плану.
Завдання до уроку 13
Інші уроки:
- Урок 1. Нумерація
- Урок 2. Додавання натуральних чисел
- Урок 3. Віднімання натуральних чисел
- Урок 4. Таблиця множення
- Урок 5. Множення натуральних чисел
- Урок 6. Ділення натуральних чисел
- Урок 7. Степінь числа
- Урок 8. Вимірювання величин
- Урок 9. Ділення с остачею
- Урок 10. Подільність натуральних чисел
- Урок 11. Найбільшій спільний дільник (НСД)
- Урок 12. Найменше спільне кратне (НСК)
- Урок 14. Перетворення дробів
- Урок 15. Додавання дробів
- Урок 16. Віднімання дробів
- Урок 17. Множення дробів
- Урок 18. Ділення дробів
- Урок 19. Знаходження дробу від числа (задачи)
- Урок 20. Знаходження числа за відомою його частиною (задачи)
- Урок 21. Кінечни десяткові дроби
- Урок 22. Додавання десяткових дробів
- Урок 23. Віднимання десяткових дробів
- Урок 24. Множення десяткових дробів
- Урок 25. Ділення десяткових дробів
- Урок 26. Округлення чисел
Комментариев нет:
Отправить комментарий