У багатьох випадках спосіб введення нових змінних значно спрощує
рішення системи рівнянь.
Метод
введення нової змінної.
Деякі рівняння вирішують заміною в них деякого многочлена з
однією змінною і можуть бути зведені до рівнянь алгебри, степінь яких менше степені
початкового рівняння і рішення яких простіше.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
Тоді
Маємо:
2t2 + 5t + 2 = 0,
t1 = –0,5, t2 = –2.
Повернемося
до заміни:
2х2 + х + 2 = 0, D <
0,
рівняння
не має коренів.
х2 + 2х + 1 = 0,
(х + 1)2 = 0.
х = –1.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
Нехай
3х + 2/х =
t,
тоді
останнє рівняння можна записати у вигляді:
5t2
– 21t
–
98 = 0,
t1
= –2,8, t2
= 7.
t ≠ 5,
t ≠ 1.
Повертаючись
до заміни, матимемо:
3х + 2/х =
–2,8
15х2 + 14х + 10 = 0,
D <
0
рівняння
коренів не має.
3х + 2/х =
7,
3х2 – 7х + 2 = 0,
х1
=
1/3, х2
= 2.
ВІДПОВІДЬ:
Біквадратне рівняння.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
х6
– 5х3 + 4 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Позначимо у = х3,
тоді початкове рівняння набирає вигляду:
у2
– 5у + 4 = 0,
вирішивши яке отримуємо
у1
= 1; у2
= 4.
Таким чином, початкове рівняння еквівалентно сукупності рівнянь:
х3
= 1 або
х3
= 4,
Тобто
Біквадратне рівняння.
Рівняння четвертого
степеня, до якого входять тільки парні степені невідомого, називається
біквадратним.
Його записують так:
ax4 + bx2 + c = 0,
Це рівняння зводиться до квадратного за допомогою заміни
х2
= z,
маємо
az2 + bz +
c = 0,
Формула розв’язків біквадратного рівняння така:
Симетричні рівняння.
Рівняння
axn
+ bxn-1
+ cxn-2
+ … + cx2
+ bx + a,
у яких коефіцієнти
членів, однаково віддалених від початку і кінця, рівні, називаються
симетричними або зворотними.
ПРИКЛАД:
х7
+ 2х6 – 5х5 – 13х4 – 13х3
– 5х2 + 2х + 1 = 0.
Симетричне рівняння має
таку властивість:
Якщо число х1 є розв’язком, то обернене число 1/х1
також буде його розв’язком.
(Жоден з коренів симетричного рівняння не може
дорівнювати нулю.)
Симетричне рівняння може бути як парного, так і
непарного степенів. Спосіб розв’язання такого рівняння парного степеня покажемо
на прикладі рівняння четвертого степеня.
aх4
+ bх3
+ cх2
+ bх
+ a =
0.
Поділивши обидві частини рівняння на х2 (оскільки
х
≠
0),
одержимо:
Замінюючи
х +
1/х
новою буквою у, одержимо:
у =
х + 1/х
до рівняння в два рази меншого степеня, ніж вихідне.
Для цього ділять всі члени даного рівняння на
хn (якщо степінь даного був 2n
) і групують члени, рівновіддалені від кінця і початку. Після цього роблять
зміну за формулами:
Розв'язати рівняння:
2х4
+ 3х3 – 4х2 – 3х + 2 = 0.
Поділимо
обидві частини рівняння на х2
≠
0 й
одержимо:
х –
1/х
= t,
тоді
2(t2 + 2) +
3t – 4 = 0,
2t2 + 3t = 0,
t(2t + 3) = 0.
t1
= 0, t2
= –1,5.
Повернемося
до заміни:
х –
1/х = t, х2
– 1 = 0,
х2
= 1, х1,2 = ±1.
х –
1/х = –1,5,
2х2 + 3х – 2 = 0,
y2 – 4y + 3 = 0
має
корені
y1 =
1; y2
= 3
(обидва корені входять в область допустимих значень).
Таким чином, початкове рівняння еквівалентно (рівносильно) сукупності
рівняньПеретворимо їх:
(усі знайдені корені рівняння входять в область допустимих значень).
ВІДПОВІДЬ:
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть
рівняння:
х
(х + 2)(х + 3)(х + 5) = 72.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перегруппіруем
співмножники і перетворимо отримане рівняння:
(х + 2)(х + 3)(х + 5) х = 72,
(х2 + 5х + 6)(х2 + 5х) = 72.
Позначимо у =
х2
+ 5х, тоді отримаємо рівняння
(у + 6) у = 72,
або
у2
+ 6у – 72 = 0.
Коріння
цього рівняння:
у1
= 6,
у2
= –12.
Таким
чином, вихідне рівняння еквівалентно сукупності рівнянь
х2
+ 5х = 6 або
х2
+ 5х = –12.
Перше
рівняння має коріння
х1
= 1,
х2
= –6.
Друге
рівняння коренів не має, так як
D
= 25 – 48 = –23 < 0.
ВІДПОВІДЬ: –6, 1
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
4(у2 – 2) + 12у
= 47, або
4у2 + 12у – 55
= 0.
Інші уроки:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий