Рівнянням вищого
степеня називають кожне алгебраїчне рівняння степеня вищого за другий, тобто
рівняння вигляду
a0хn + a1xn-1 + …+ an-1x + an = 0.
Властивості
рівнянь вищих степенів.
– будь-яке алгебраїчне рівняння n-го степеня в множині
чисел має n коренів, серед яких можуть бути і такі, що
дорівнюють один одному;
– будь-який многочлен n-го степеня в множині чисел може
бути представлений, і притому єдиним способом, у вигляді добутку двочленів
першого степеня;
– будь-яке рівняння з дійсними коефіцієнтами має парне число
уявних коренів, попарно спряжених;
– якщо всі коефіцієнти
рівняння цілі і коефіцієнт при хn дорівнює
1, то раціональними коренями можуть бути тільки цілі числа;
– цілі корені рівняння
з цілими коефіцієнти є дільниками вільного члена.
У деяких випадках, використовуючи викладені
властивості, можна легко розв'язати рівняння вищих степенів з цілими
коефіцієнтами.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
х3
– 6х2 + 11х – 6 = 0.
Оскільки
рівняння має цілі коефіцієнти і коефіцієнт при х3 дорівнює одиниці, то цілими коренями можуть
бути тільки дільники вільного члена, тобто
1; 2; 3;
–1; –2; –3;
6: –6.
Поданим ліву частину у вигляді добутку:
х3
– х2 – 5х2 + 5х + 6х – 6
= х2 (х – 1) – 5х(х – 1) + 6(х – 1)
(х – 1)(х2 – 5х + 6).
Квадратний
тричлен легко розкладається на множники, отже дане рівняння рівносильне до
(х – 1)(х – 2)(х – 3) = 0.
Звідси
одержуємо, що корені даного рівняння будуть
1; 2; 3.
Деякі алгебраїчні рівняння вищих степенів можна
розв'язати, звівши їх до квадратного.
Рівняння,
ліва частина яких розкладається на множники, а права є нулем.
Буває, що можна розкласти ліву частину рівняння на
множники, з яких кожний не вище другого степеня. Тоді прирівнюємо до нуля
кожний многочлен зокрема і розв'язуємо одержані рівняння. Знайдені корені
будуть коренями вихідного рівняння.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
х3
+ 3х2 – 10х = 0.
Ліва
частина легко розкладається на множники
х і х2
+ 3х – 10
і,
отже, досить розв'язати два рівняння
х
= 0 і х2
+ 3х – 10 = 0,
з
яких знаходимо три розв'язки:
х1
= 0; х2
= 2; х3
= –5.
Ефективність розв'язання рівнянь таким способом
залежить від уміння розкласти ліву частину рівняння на множники. Проілюструємо
це на прикладах.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
х3
+ 6 = 7х.
х3 – 7х + 6 = 0;
х3 – х – 6х + 6 = 0;
(х3 – х) – (6х – 6) = 0;
х(х2 – 1) – 6(х – 1) = 0;
х(х – 1)(х + 1) – 6(х – 1) = 0;
(х – 1)[x(х + 1) – 6]
= 0;
(х – 1)(х2 + х – 6) = 0.
Тоді
х
– 1 = 0,
х2
+ х – 6 = 0.
Отже,
х1
= 1; х2
= 2; х3
= –3.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
х4+ 2х3 – 13х2 – 14х + 24 =
0.
(х4+ х3 – 12х2) + (х3
+ х2– 12х) + (– 2х2– 2х + 24) =
0.
х2
(х2+ х – 12) + х(х2 + х – 12) – 2(х2
+ х – 12) = 0.
(х2+ х – 12) (х2+ х – 2) =
0.
Тоді
х2+ х
– 12 = 0,
х2+ х
– 2 = 0.
х1
= 3; х2
= –4;
х3 = 1; х4 = –2.
Двочленні
рівняння.
Двочленним рівнянням називається рівняння вигляду:
аxm
±
b
= 0.
Поділивши обидві частини такого рівняння на а, одержимо зведене двочленне рівняння
xm ± q
= 0.
Щоб розв'язати двочленні рівняння, покладають, що
zm + 1 = 0,
zm – 1 = 0.
Такі рівняння при деяких окремих значеннях m
можна розв’язати елементарними способами. Загальний спосіб полягає в
розкладанні лівої частини рівняння на множники, після чого рівняння зводиться
до вигляду, розглянутого раніше.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
х3
– 1 = 0.
х3
– 1 = (х – 1)(х2 + х + 1)
Отже,
рівняння
х3
– 1 = 0
має
своїми коренями корені рівнянь
х
– 1 = 0,
х2
+ х + 1 = 0.
Розв'язавши їх, знайдемо, що рівняння
х3
– 1 = 0
має
такій корінь:
х1
= 1,
Розв'язати рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Розкладемо чисельник на
множники (по формулі різниці кубів):
Звідси:
Квадратне рівняння
ВІДПОВІДЬ: –6
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 + 3х – 18 = 0
Має корені
х1
= 3 и х2 = –6
(х1 не
входить в область допустимих значень).
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
x3 – 5x2 + 6x = 0.
Розкладемо
ліву частину рівняння на множники:
х(x2 – 5x + 6) = 0.
Звідси, х
= 0 або
x2 – 5x + 6 = 0.
Вирішуючи
квадратне рівняння, отримаємо:
х1
= 2; х2
= 3
ВІДПОВІДЬ: 0; 2; 3.
Завдання до уроку 33
Інші уроки:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий