У багатьох випадках
спосіб введення нових змінних значно спрощує розв’язання системи рівнянь.
ПРИКЛАД:
Розв’язати
систему:
Маємо z
+ 1/z = 34/15;
15z2
– 34z +15 = 0.
z1
= 5/3; z1
= 3/5.
Складаємо
дві системи рівнянь:
х1
= 3, у1
= 5;
х2
= –3, у2 = –5;
х3
= 5, у3
= 3;
х4
= –5, у4 = –3.
ПРИКЛАД:
Розв’язати
систему:
х2 + у2 + 2ху + 2(х + у)
= 24.
Покладемо х
+ у = z,
тоді
z2+ 2z – 24 = 0,
звідки z1 = –6, z2 = 4.
Одержуємо
дві системи:
х1
= 1, у1
= 3;
х2
= 3, у2
= 1.
ПРИКЛАД:
Розв’язати
систему:
і додамо одержані рівняння:
5х2 – 19ху + 12у2 = 0.
Оскільки у
≠ 0,
то поділимо обидві частини цього рівняння на
у2;
Покладаючи x/y = u, одержимо рівняння:
Покладаючи x/y = u, одержимо рівняння:
5u2 – 19u + 12 = 0.
Звідки
u1
= 3, u2
= 4/5.
Отже,
х
= 3у і х = 4/5 у.
Підставивши
значення х
= 3у в одне з даних рівнянь, наприклад у друге, одержимо
у2 = 3,
у = ±√͞͞͞͞͞3,
звідки х
= ± 3√͞͞͞͞͞3.
Якщо
взяти х
= 4/5 у,
то
одержимо
х
= ± 4; у
= ± 5.
ВІДПОВІДЬ:
х1
= 3√͞͞͞͞͞3, у1
= √͞͞͞͞͞3;
х2
= –3√͞͞͞͞͞3, у2
= –√͞͞͞͞͞3;
х3
= 4, у3
= 5;
х4
= –4, у4
= –5.
ПРИКЛАД:
Розв’язати
систему:
Уведемо
заміну:
х + у = t, xy = z.
Перетворимо
ліву частину першого рівняння:
х4 + у4 = х4 + 2х2у2 + у4 – 2х2у2
= (х2 + у2)2 – 2z2
= (х2 + 2ху + у2 – 2ху)2
– 2z2
= ((х + у)2 – 2z)2 – 2z2
= (t2 – 2z)2 – 2z2 = t4 – 4t2z + 2z2.
Тоді
одержимо:
Звідки
перше рівняння можна переписати так:
t4 – 4t2 × 2t + 2 × (2t)2
= 17t2,
t4 – 8t3 –
9t2 = 0,
t2(t2 – 8t –
9) = 0,
яке
має розв’язки
t1
= 0, t2
= –1; t3
= 9.
Із
рівності
z
= 2t
маємо,
що
z1
= 0, z2
= –2; z3
= 18.
Тоді
одержуємо три системи:
Звідки
розв’язком є(0; 0).
(1; –2), (–2; 1).
(3; 6), (6; 3).
ВІДПОВІДЬ:
(0; 0), (1; –2), (–2;
1),
(3; 6), (6; 3).
Інші уроки:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий