Задачі на змішування (суміші, розчини, сплави)
досить часто зустрічаються на практиці, і, як показує досвід, викликають певні
труднощі при розв’язанні. Умовно розрізняють два види задач на змішування:
– задачі на змішування першого роду;
– задачі на змішування
другого роду.
До задач першого роду відносяться задачі, в яких дано кількості змішуваних речовин (сплавів) і їх проценті концентрації (проби), а треба знайти процентну концентрацію (проби) утвореної суміші (сплаву).
Задачі на змішування
першого роду ще інакше
називають задачами на знаходження середнього арифметичного, або задачами на
середнє зважене. Найхарактернішими задачами на змішування першого роду є задачі
на знаходження середньої ціни, середньої температури, середньої швидкості,
середнього часу та ін. У цих задачах треба визначити “ціну” суміші за даними
“цінами” і кількостями окремих сортів (слово “ціна” тут вжито в широкому
розумінні). Отже, мова йде про знаходження середнього арифметичного певної суми
доданків, узятих групами (кажуть також “середнього зваженого”). Шуканим може
бути не лише середнє арифметичне, а й ціна одного з сортів. Відомі задачі на
знаходження середнього арифметичного кількох чисел є окремим випадком названих
вище задач.
В умовах задач на розчини фігурує термін
концентрація. Необхідно пояснити зміст цього поняття.
Концентрацією розчину називається кількість (маса і об’єм) розчиненої речовини, що міститься в певній кількості (масі чи об’єму) розчину або розчинника.
Відсотковою
концентрацією розчину називається виражене у відсотках
відношення маси розчиненої речовини n до маси всього розчину m:
Проміле – це одна тисячна частина числа, або десята частина відсотка. Позначається так: ‰
‰ = 0,001;
‰ = 0,1%.
Сплав можна розглядати як розчин, в якому один з компонентів (довільний) є розчинник, а другий розчинна речовина. Серед задач на сплави окреме місце займають задачі на “ проби”.
Проба – це кількість грамів чистого золота (срібла, латини тощо) в
одному кілограмі сплаву. Так, золото 875 проби – це сплав, 1000 г якого містить 875 г чистого золота.
Слід звернути
увагу на основну залежність між кількостями речовин, взятих до змішування і
добутих після змішування, яку найчастіше використовують , розв’язуючи задачі на
змішування. Цю залежність часто формулюють так:
Кількість речовини, взятої до змішування, дорівнює кількості цієї речовини, добутої після змішування.
ПРИКЛАД:
Якщо до розчину, в якому є m грамів солі, долити води, то і в добутому розчині буде m грамів цієї солі.
Якщо змішати два розчини, в одному з яких
є m, а в другому n
грамів солі, то в добутому розчині буде
m
+ n грамів цієї солі. Загальна маса суміші завжди
дорівнює сумі мас її складових частин.
У задачах на змішування (сплави) звичайно йдеться про маси m1, m2,…, їх відсоткові концентрації (проби) p1, p2,…, а також про масу m і концентрацію (пробу) утвореної суміші (сплаву) p. У цьому випадку завжди правильним вважається співвідношення:
m1p1 + m2p2 = (m1 + m2)p.
Якщо в задачі відомі значення m1, m2, p1, p2 і треба визначити p, то це задача на змішування першого роду. Її можна розв’язати за формулою:
ЗАДАЧА:
Сплавили 180 г золота 920-ої проби з 100 г 752-ої проби. Якої проби вийшов сплав ?
РІШЕННЯ:
У першому зливку чистого золота було 0,92 від 180 г, т. е.
180 × 0,92 = 165,6 (г).
У другому зливку чистого золота було 0,752 від 100 г, т. е.
100 × 0,752 = 75,2 (г).
Отже, в отриманому сплаві чистого золота міститься:
164,6 + 75,2 = 240,8 (г).
Загальна вага сплаву рівна
180 + 100 = 280 (г).
Його проба рівна
ВІДПОВІДЬ:
Отриманий сплав 860 проби.
ЗАДАЧА:
До 2 кг води долили 8 кг 70-процентного розчину сірчаної кислоти. Визначте процентну концентрацію добутого розчину.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Скільки чистої (безводної) кислоти міститься в даному розчині ?
8 кг × 0,7 = 5,6 кг.
Яка маса добутого розчину ?
2 кг + 8 кг = 10 кг.
Чому дорівнює процентна концентрація розчину ?
5,6 кг : 10 кг = 0,56 = 56%.
ВІДПОВІДЬ:
Дістали 56-процентний розчин.
Якщо кількість кислоти виражена не в кілограмах, а в літрах, то подібні завдання можна вирішувати тільки за допомогою таблиць питомих вагів розчинів сірчаної кислоти.
ЗАДАЧА:
До 2 л води долили 8 л 70-процентного розчину сірчаної кислоти. Визначте процентну концентрацію добутого розчину.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Знаходимо в таблицях 70-процентного розчину сірчаної кислоти: 1,6. Отже, маса 8 л цього розчину:
1,6 × 8 = 12,8 (кг).
Безводної кислоти в ньому є:
12,8 × 0,7 = 8,96 (кг).
Загальна маса добутого розчину дорівнює:
12,8 + 2 = 14,8.
Отже, процентна концентрація цього розчину:
8,96 : 14,8 ≈ 0,6 = 60%.
ЗАДАЧА:
Водно-сольовий розчин містив 4 кг солі. Через деякий час 4 кг води випарувалось, унаслідок чого концентрація солі в розчині збільшилася на 5%. Якою була початкова маса розчину ?
Нехай х кг – початкова маса розчину. Тоді початкова концентрація дорівнює
збільшилася на 5%.
Отже,початкова
маса розчину 20
кг.
Завдання до уроку 38
Інші уроки:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий