Ірраціональним
називається кожне рівняння, ліва і права частини якого є алгебраїчними
виразами, причому хоча б один з них ірраціональний.
Приклади ірраціональних рівнянь:
Загальний метод розв'язання ірраціонального рівняння
полягає в тому, що спочатку ізолюють один радикал, а потім обидві частини
рівняння підносять до степеня, потім знову ізолюють радикал і так далі. Будь-яке
ірраціональне рівняння після кількох таких перетворень може бути зведено до
раціонального.
Рівняння, яке одержуємо в результаті, взагалі
кажучи, не еквівалентне до заданого. Тому, знайшовши розв'язки цього рівняння,
треба перевірити їх підстановкою в дане рівняння і відкинути як сторонні ті з
них, які його не задовольняють. Однак якщо обидві частини ірраціонального
рівняння підносились до непарного степеня, то перевіряти розв'язок не
обов'язково, бо в цьому випадку прийдемо до рівняння, еквівалентного до даного.
Якщо рівняння містить радикали з невідомим у
знаменнику то його треба звільнити від знаменника, виконавши необхідні
перетворення.
Перш ніж приступити до розв'язання ірраціонального
рівняння, доцільно визначити область допустимих значень для невідомого, бо в
деяких випадках після цього відпадає потреба в розв'язанні.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
ВІДПОВІДЬ:
Дане рівняння не має розв'язків.
Розв'язання найпростіших ірраціональних рівнянь.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
Вирішуючи ці рівняння, отримуємо
х1
= 5, х2
= –2, х3 = 7
(х1 и х2 не входять в область допустимих значень цього рівняння).
ПРИКЛАД:
ПРИКЛАД:
x2 – 288x +
1136 = 0,
x1 = 4, x2 = 284.
Перевіривши, впевнюємося, що розв’язком є лише значення х = 4.
ВІДПОВІДЬ: х = 4.
Розв'язання ірраціональних рівнянь способом заміни.
Цей спосіб полягає в тому, що вираз, який знаходиться під знаком радикала, позначають новим невідомим у деякому степені (так, щоб корінь добувався).
ПРИКЛАД:
Область допустимих значень
х2 – 4 ≥ 0,
тобто
х ≤ –2 і х ≥ 2.
х2 – 4 = у2; х2 = у2 + 4
і дане рівняння набуває вигляду
у2 – у – 12 = 0,
звідки
у1 = 4, у2 = –3.
у2 відкидаємо, бо у ˃ 0. Знайдемо значення х:
х2 = у2 + 4 = 16 + 4 = 20,
х1,2
= ±√͞͞͞͞͞20.
Обидва значення х1,2 = ±√͞͞͞͞͞20 належать області допустимих значень і задовольняють рівняння, в чому можна впевниться перевіркою.
ВІДПОВІДЬ: х1,2 = ±2√͞͞͞͞͞5.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Позначимо
Отримаємо рівняння
y2 + у – 2 = 0,
яке має корені
у1 = 1, у2
= –2.
Отже,
або
Звідси х1 = 1.
Друге рівняння не має коренів, оскільки
ВІДПОВІДЬ: 1
ПРИКЛАД:
u2 + v2 = 25 – 2uv,
(u2 + v2)2 = u4
+ 2u2v2 + v4
= 252,
(25 – 2uv)2 = 625 – 100uv + 4u2v2,
u4 + 2u2v2 + v4
= 625 – 100uv + 4u2v2,
u4 + v4 = 625 – 100uv + 2u2v2
= 97,
2u2v2– 100uv + 528
= 0,
(uv)2– 50uv + 264 = 0,
(uv)1 = 44, (uv)2
= 6.
Перша система в області дійсних чисел не має розв'язків. Другу систему розв'язуємо усно:
Перша система в області дійсних чисел не має розв'язків. Другу систему розв'язуємо усно:
u1 = 3, u2 = 2, v1 = 2, v2 = 3.
Звідси
x1 = 16, x2 = 81.
Обидва корені задовольняють дане рівняння.
ВІДПОВІДЬ: x1 = 16, x2 = 81.
Множення обох частин рівняння на вираз, спряжений до виразу у лівій частині.
ПРИКЛАД:
Область допустимих значень:
х + 4 ≥ 0, х ≥ –4,
20 + х ≥
0, х
≥ –20.
Отже, х ≥ –4.
х + 4 = 9, х = 5.
Це значення належіть до області допустимих значень і задовольняє рівняння.
ВІДПОВІДЬ: x = 5.
Застосування формул скороченого множення.
ПРИКЛАД:
(a – b)3 = a3 – b3 – 3ab(a – b).
Тоді
(8х + 4) – (8х + 4) –
Враховуючи, що за умовою вираз у квадратних дужках повинен дорівнювати 2, одержимо
звідки
64х2 – 16 = 0;
х2
=
1/4, х1 = 1/2, х2 = –1/2.
ПЕРЕВІРКА:
х1 = 1/2, х2 = –1/2.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Перетворимо це рівняння до виду:
Далі піднесемо обидві частини рівняння до третього степеня:
Позначивши
отримаємо квадратне рівняння:
y2 + у – 12 = 0,
яке має корені
y1 = 3, y2 = –4.
Таким чином, початкове рівняння еквівалентно сукупності рівнянь
Піднісши обидві частини рівняння до третього степеня, отримуємо
х – 3 = 27, х = 30,
або
х – 3 = –64, х = –61.
ВІДПОВІДЬ: 30, –61
Завдання до уроку 40
Інші уроки:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
Комментариев нет:
Отправить комментарий