Формули.
У математиці багато правил записують за допомогою
літер. У таких випадках кажуть, що правило записано формулою. За допомогою
формул ми вже записували закони додавання та множення.
Плата за проїзд на таксі обчислюється за правилом: 20 коп.
множиться на кількість пройдених кілометрів і до отриманого добутку додається 20
коп.
Наприклад, якщо пасажир проїхав на таксі 3 км,
то проїзд буде коштувати:
20 ∙ 3 + 20 = 80 коп.
Правило, яким обчислюють вартість проїзду за таксі,
можна записати з допомогою букв. Позначимо пройдений шлях буквою s, а вартість проїзду
буквою N, тоді:
N
= 20s + 20.
Ми записали правило перебування вартості проїзду на
таксі у вигляді рівності. Таку рівність називають формулою.
Користуючись формулою
N
= 20s + 20,
можна для будь-якого значення s знайти значення N та за будь-яким значенням N знайти значення s.
ПРИКЛАД:
Пасажир
проїхав на таксі 8 км, отже, s = 8,
тоді
N
= 20 ∙ 8 + 20, N
= 180.
ВІДПОВІДЬ: пасажир
заплатив 1
крб 80 коп.
ПРИКЛАД:
Мотоцикліст
їхав 4
год зі швидкістю 75
км/год. Який шлях він проїхав за цей час ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Тут t
= 4
год, і v = 75
км/год.
Отже:
S =
75 ∙ 4 = 300.
ВІДПОВІДЬ: мотоцикліст
проїхав 300
км.
ПРИКЛАД:
Спортсмен
пробіг за 25 сек відстань
200 м. З якою швидкістю він біг
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Оскільки t = 25 сек
і S
=
200 м, то,
використовуючи формулу шляху, знайдемо швидкість:
v
= S
: t = 200 : 25 = 8.
ВІДПОВІДЬ:
спортсмен біг зі
швидкістю 8 м/сек.
Виведемо ще одну формулу.
Щоб послати телеграму, треба заплатити за
послугу 20
коп, и за кожне слово в тексті
по 5
коп.
Отже, якщо позначити кількість слів у телеграмі буквою n, а її вартість
буквою М, то
M = 20 + 5n.
ПРИКЛАД:
Батько
заплатив за телеграму 65 коп. Скільки слів у цій телеграмі
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Підставимо
у формулу:
M = 20 + 5n
заміст М число 65.
65 = 20 + 5n.
Знайдемо n.
5n = 65 – 20,
5n = 45, n = 9.
ВІДПОВІДЬ:
у телеграмі 9
слів.
ПРИКЛАД:
Петрик
купив m булочок по
4
грн і торт за
30
грн. Складіть формулу
для обчислення вартості покупки та обчисліть цю вартість, якщо m = 4, m = 12.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
За m булочок Петрик заплатив 4m
грн. Позначивши вартість покупки буквою k, отримаємо формулу:
k
= 4m + 30.
Якщо m
= 4,
то
k
= 4 ∙ 4 + 30 = 46.
Якщо m
= 12,
то
k
= 4 ∙ 12 + 30 = 78.
ВІДПОВІДЬ:
х + 0,9 = 2,7.
Коли хочуть сказати, що переставний закон додавання має місце для будь-яких раціональних чисел, пишуть: які б не були раціональні числа а і b,
Кількість величин, що входять до виразу алгебри, має
бути кінцевим.
Вираження алгебри може складатися з однієї букви,
може зовсім не містити чисел, позначених буквами. У останньому випадку (див.
два останні приклади) їх називають також арифметичними виразами.
Види
алгебраїчних виразів.
Раціональні вирази алгебри діляться на цілі числа і вирази і дробові числа і вирази.
ПРИКЛАД:
Знайдіть
значення виразу
х
+ 0,5у, якщо
х
= 4, у = –3,4.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х + 0,5у = 4 + 0,5 ∙ (–3,4)
=
= 4 – 1,7 = 2,3.
ВІДПОВІДЬ: при х
= 4, у = –3,4 числове
значення даного виразу дорівнює 2,3
ПРИКЛАД:
Числові значення, які
можуть приймати букви в цьому вираженні алгебри, не позбавляючи його сенсу,
називаються допустимими значеннями для цих букв.
Багато всіх допустимих значень змінних називають
областю визначення алгебраїчного виразу (або областю допустимих значень – ОДЗ).
Цілий вираз має сенс за будь-яких значень вхідних до
нього змінних.
Дробові вирази не мають сенсу при тих значеннях змінних, які
перетворюють знаменник на нуль.
а = 0, b = 0.
Завдання до уроку 1
- Урок 2. Тотожні вирази
- Урок 3. Одночлени
- Урок 4. Множення одночленів
- Урок 5. Піднесення одночлена до степені
- Урок 6. Ділення одночленів
- Урок 7. Многочлени
- Урок 8. Додавання і віднімання многочленів
- Урок 9. Множення одночлена на многочлен
- Урок 10. Множення многочлена на многочлен
- Урок 11. Винесення спільного множника за дужки
- Урок 12. Спосіб групування
- Урок 13. Добуток суми і різниці двох виразів
- Урок 14. Різниця квадратів двох чисел
- Урок 15. Квадрат суми і квадрат різниці двох чисел
- Урок 16. Перетворення многочлена у квадрат суми або різниці двох виразів
- Урок 17. Сума і різниця кубів двох чисел
- Урок 18. Куб суми і куб різниці двох чисел
- Урок 19. Застосовування різних способів розкладання многочлена на множники
- Урок 20. Алгебраїчні дроби
- Урок 21. Скорочення дробу (1)
- Урок 22. Скорочення дробу (2)
- Урок 23. Додавання алгебраїчних дробив
- Урок 24. Віднімання алгебраїчних дробив
- Урок 25. Множення алгебраїчних дробив
- Урок 26. Ділення алгебраїчних дробив
- Урок 27. Зведення алгебраїчних дробів у цілий позитивний степінь
- Урок 28. Зведення алгебраїчних дробів у цілий негативній степінь
- Урок 29. Перетворення алгебраїчних виразів
Комментариев нет:
Отправить комментарий