Квадратним рівнянням
(рівнянням другого степеня з однією змінною) називають рівняння виду:
Коефіцієнт с називається вільним членом, ах2
– старшим членом, bх
– членом, якій містить перший степінь невідомого.
Якщо b ≠ 0, c ≠
0,
то квадратне рівняння називають повним квадратним рівнянням.
Квадратне рівняння можна розв’язувати за формулою:
Вираз b2 – 4ac, що входить у цій формулі під радикал, називається дискримінантом квадратного рівняння загального вигляду. Його звичайно позначають буквою D, а формулу коренів записують так:
– якщо D < 0, то дане рівняння не має коренів: не існує такого значення х, при якому значення виразу
(2ах + b)2 було б від’ємним;
– якщо D = 0, то 2ах + b = 0, звідки:
– якщо D > 0, то дане квадратне рівняння рівносильне рівнянню:
або
У цьому випадку дане рівняння має два корені, які відрізняються тільки знаками перед √͞͞͞͞͞D . Коротко записують їх так:
На прикладах покажемо, як можна застосувати загальну формулу коренів для розв’язування квадратних рівнянь.
ПРИКЛАД:
Розв'язати рівняння:
3х2 + 11х + 6 = 0.
Тут
а = 3, b = 11, с = 6.
72х + 6(х2 – 6х + 9)
= 3(х2
+ 6х + 9) + 8(х2 – 1);
72х + 6х2 – 36х + 54
= 3х2
+ 18х + 27 + 8х2 – 8;
–5х2
+ 18х + 35 = 0;
ПРИКЛАД:
Не розв'язуючи рівняння, визначити, скільки дійсних коренів воно має:
4х2 + 6х + 9 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
D = 62 – 4 × 4 × 9
= 36 – 144 < 0.
Рівняння не має дійсних коренів.
ПРИКЛАД:
Не розв’язуючи рівняння, визначити, скільки дійсних коренів воно має:
2х2 – 3х + 1 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
D = (–3)2 – 4 × 2 × 1
= 9 – 8 > 0.
Рівняння має два дійсні різні корені.
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
3х2 – 5х + 2 = 0.
x1 = 1, x2 = 2/3
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
5х2 – х + 1 = 0.
D = 1 – 20 = –19,
D < 0,
ВІДПОВІДЬ:
Коренів немає.
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
2х2 + 5х – 1 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
D = 25 – 4 ∙ 2 ∙ (–1) = 33 > 0,
ВІДПОВІДЬ: Інший вигляд формули коренів квадратного рівняння.
Корені квадратного рівняння:
ах2 + bx + c = 0
можна знайти, як відомо, за формулою:
На 2 і внесемо множник 1/2 під знак кореня. Дістанемо:
Оскільки
тобто:
Формула коренів квадратного рівняння набере вигляду:
Формулою, яку записано в такому вигляді, можна користуватися для розв'язання будь-якого квадратного рівняння, дискримінант якого невід’ємний. На практиці, як правило, її застосовують тоді, коли b – парне число і, отже b/2 – ціле число.
ПРИКЛАД:
Нехай треба розв'язати рівняння:
9х2 – 14х + 5 = 0.
ПРИКЛАД:
Розв'яжемо рівняння:
5х2 + 8х + 6 = 0.
У цьому рівнянні
b/2 = 4, а = 5, с = 6.
D/4 =
42 – 5 × 6 = –14.
Ми знайшли, що D/4 – від’ємне число. Оскільки дискримінант від’ємний, то рівняння не має коренів.
ПРИКЛАД:
Скільки
коренів має рівняння ?
54х2
– 5х – 19 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Знайдемо дискримінант за формулою:
D
= b2 – 4ac =
= (–5)2 – 4 ∙ 54 ∙ (–19) =
= 25 + 4 ∙
54 ∙ 19 > 0.
Оскільки дискримінант більший за нуль, значить, рівняння має два
корені.
ПРИКЛАД:
Чому
дорівнює сума коренів квадратного рівняння ?
2х2
+ 6х – 15 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Розв'яжіть рівняння:
2х2 – 5х + 2 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Тут а = 2, b = –5, с = 2.
ПРИКЛАД:
Розв'яжіть рівняння:
х2
– 6х + 9 = 0.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Тут а = 1, b = –6, с = 9.
Завдання до уроку 17
Інші уроки:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий