З допомогою рівнянь вирішуються численні завдання,
яких призводять найрізноманітніші питання фізики, механіки, економіки тощо.
Загальний
порядок розв'язання задач за допомогою рівнянь.
– вводять змінні,
тобто літерами х, у, z позначають невідомі величини, які потрібно знайти у
завданні, або необхідні для відшукання шуканих величин;
– за допомогою
введених змінних та даних у задачі чисел та їх співвідношень становлять систему
рівнянь (або одне рівняння);
– вирішують складену
систему рівнянь (або рівняння) та з отриманих рішень відбирають ті, що
підходять за змістом завдання;
– якщо літерами х, у,
z позначили не шукані величини, то з допомогою отриманих рішень знаходять у
відповідь питання завдання.
Значить, час руху першого автомобіля буде
час руху другого
За умовою задачі перше з цих чисел на 1 більше за друге. Отже:
Після перетворень маємо:
ЗАДАЧА:
За умовою задачі маємо:
ЗАДАЧА:
Два
робітника, працюючи разом, виконали виробниче завдання за 14
год. За скільки годин може виконати це завдання кожен робітник, працюючи
самостійно, якщо один з них може це зробити на
7 год швидше, ніж інший
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
21 + 7 = 28 (год).
ВІДПОВІДЬ: 21 год, 28 год
ЗАДАЧА:
Турист
проплив на моторному човні 25
км проти течії річки і повернувся назад
на плоту. Знайдіть швидкість течії річки, якщо на плоту турист плив на 10
год більше, ніж на човні, а власна
швидкість човна становить
12 км/год.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 12
км/год
ЗАДАЧА:
Першому
робітникові для виконання виробничого завдання потрібно на 2
год більше, ніж другому. Перший робітник
працював 2
год, а потім його змінив другий. Після того як другий робітник працював 3 год,
виявилось, що виконано
3/4 завдання.
За скільки годин може виконати це завдання кожний робітник, працюючи самостійно
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 8
год, 6 год
ЗАДАЧА:
Відстань
між двома містами дорівнює 420 км. З одного міста до іншого
виїхали одночасно два автомобілі. Швидкість першого з них на 10
км/год більша за швидкість другого,
через що він проїхав у пункт призначення на
1 год раніше від другого автомобіля. Знайдіть
швидкість кожного автомобіля.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
60 + 10 = 70 (км/год).
ВІДПОВІДЬ: 70
км/год, 60 км/год
ЗАДАЧА:
Перший
насос наповнив водою басейн об’ємом 360 м3, а другий – об’ємом 480
м3.
Перший насос перекачував щогодини на 10 м3
води менше, ніж другий, і працював на
2
год довше, ніж другий. Який об’єм води перекачує
кожен насос за годину ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
30 – 10 = 20 (м3).
ВІДПОВІДЬ: 20 м3, 30 м3
ЗАДАЧА:
Кілька
учнів поділили порівну між собою 180
яблук. Якби учнів було на 3
менше, то кожний з них отримав би на
3
яблука більше. Скільки було учнів ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ЗАДАЧА:
Для
перевезення 30 т
вантажному автомобілю треба було зробити кілька рейсів, але вантаж
довелося перевозити на автомобілі, який мав вантажопідйомність на 2 т більше, ніж планувалося. Через це для
перевезення вантажу знадобилося на 4
рейси менше, ніж планувалося. Знайдіть вантажопідйомність автомобіля,
який перевіз вантаж.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
3 + 2 = 5 (т).
ВІДПОВІДЬ: 5 т
ЗАДАЧА:
Перша
бригада мала виготовити 120
однакових деталей, а друга – 144 такі деталі. Перша бригада виготовляла
щогодини на 4
деталі більше, ніж друга, і працювала на
3 год менше від другої. Скільки деталей виготовляла
кожна бригада за годину ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 20 і 16 деталей
ЗАДАЧА:
Із
села А в село
В, відстань між якими дорівнює 30
км, велосипедист проїхав з певною швидкістю, а повертався зі швидкістю на 3
км/год більшою і витратив на 30
хв менше, ніж на шлях із села А в село
В. Знайдіть початкову швидкість
велосипедиста.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 12
км/год
ЗАДАЧА:
Тракторист
мав зорати поле площею 200 га. Кожен день він зорював на 5
га більше, ніж планував, а тому закінчив
оранку на 2
дні раніше строку. За скільки днів тракторист зорав поле
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 8
днів
ЗАДАЧА:
Катер
пройшов 10
км за течією річки і 9
км по озеру, витративши на весь
шлях 1
год. Знайдіть власну швидкість катера, якщо швидкість течії річки становить 2 км/год.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 18
км/год
ЗАДАЧА:
Із
села на станцію вийшов пішохід. Через 36 хв
після нього з цього села виїхав у тому самому напрямку велосипедист,
який наздогнав пішохода на відстані 6 км від
села. Знайдіть швидкість пішохода, якщо вона на
9 км/год менша від швидкості
велосипедиста.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 6
км/год
ЗАДАЧА:
Щоб
ліквідувати запізнення на 24 хв, потяг на перегоні
завдовжки 120 км
збільшив швидкість на 10 км/год порівняно із запланованою. З якою швидкістю
мав їхати потяг ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 50
км/год
ЗАДАЧА:
Резервуар,
об’єм якого дорівнює 10 м3, наповнюється водою через першу
трубу на 5 хв швидше, ніж через другу трубу. Скільки
кубічних метрів води надходить за годину з кожної труби, якщо з першої за
годину надходить на 10 м3
більше, ніж з другої ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
30 + 10 = 40 (м3).
ВІДПОВІДЬ: 30 м3, 40 м3
ЗАДАЧА:
Для
класу закупили кілька ручок, заплативши за них
180 грн. Якби ціна ручки була на 3
грн меншою, то ручок купили б на 3 більше. Скільки коштує одна ручка
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 15 грн
ЗАДАЧА:
Одна машина
працювала на розчищенні ковзанки 25 хв, а потім її змінила друга
машина, яка закінчила розчищення за 16 хв. За скільки хвилин може
розчистити ковзану кожна машина, працюючи самостійно, якщо першій для цього
потрібно на 9 хв
більше, ніж другій ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 – 50х + 225
= 0,
х1 = 45, х2 = 5,
Корінь 5 не задовольняє умову задачі, оскільки
при х = 5 маємо:
х
– 9 = 5 – 9 < 0.
Отже,
першій машині потрібно для самостійного розчищення ковзанки 45
хв, а другій – 36
хв.
ВІДПОВІДЬ: 15 хв, 36 хв
ЗАДАЧА:
Катер
пройшов 30 км
за течією річки і повернувся назад, витративши на шлях 2
год 15 хв. Визначте швидкість течії, якщо
власна швидкість катера дорівнює 27 км/год.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
ВІДПОВІДЬ: 3 км/год
ЗАДАЧА:
Дві
бригади, працюючи разом, зорали поле за 8 год. За скільки годин може зорати
поле кожна бригада, працюючи самостійно, якщо одній бригаді на це потрібно на 12
год більше, ніж іншій
?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
12 + 12 = 24 (год).
ВІДПОВІДЬ: 12 год, 24 год
ЗАДАЧА:
Моторний
човен пройшов 6
км проти течії річки і 8 км
за
течією, витративши на весь шлях 1
год. Яка швидкість човна в стоячій воді, якщо швидкість течії річки становіть 2
км/год ?
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
14х – 4 = х2 – 4,
х2 – 14х = 0,
х1 = 0, х2 = 14,
Корінь 0 не задовольняє умову задачі.
ВІДПОВІДЬ: 14 км/год
ЗАДАЧА:
Човен,
пропливає 9 км
за течією річки і 1 км
проти течії за такий самий час, який потрібен плоту, щоб проплисти 4
км по цій річці. Знайдіть швидкість течії, якщо власна швидкість човна
становить 8
км/год.
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
– час руху човна проти течії річки. Пліт 4 км пропливе за год. Рівняння:х = 16 не задовольняє умову задачі. Отже, швидкість течії річки становить 4 км/год.
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 28. Системи рівнянь другого степеня є двома невідомими
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий