пятница, 23 сентября 2016 г.

Урок 25. Дробові раціональні рівняння

Вміти перетворювати дробові вирази потрібно, зокрема, для того, щоб розв’язувати дробові рівняння.

Рівняння називається раціональним, якщо його ліва і права частини – раціональні вирази. Раціональне рівняння називають дробовим, якщо його права або ліва частина – вирази дробові.

Якщо ліва і права частина цілі вирази, то рівняння називають цілим, якщо ж хоча б один вираз є дробовим, то рівняння називають дробовим.


ПРИКЛАД:

Щоб вирішити раціональне рівняння, потрібно:

– знайти спільний знаменник усіх дробів;

- Замінити дане рівняння цілим, помноживши обидві його частини на загальний знаменник;

- Вирішити отримане ціле рівняння;

– виключити з його коріння ті, які перетворюють на нуль спільний знаменник.

Один із способів розв’язування дробових рівнянь полягає у заміні їх рівносильними рівняннями, в яких ліва частина – дріб, а права – нуль.

Розглянемо раціональне рівняння виду
де   А  і  В – багаточлени. Ми знаємо, що дріб дорівнює нулю тоді і тільки тоді, коли чисельник дорівнює нулю, а знаменник відмінний від нуля. Тому, щоб розв'язати рівняння цього виду, необхідно одночасно виконати дві умови:  А = 0  і  В 0. Це означає, що при вирішенні рівняння зазначеного виду слід користуватися таким алгоритмом:

– вирішити рівняння 

А = 0.

– перевірити яке зі знайденого коріння задовольняють умові

В ≠ 0.

– коріння, яке задовольняє умову 

В ≠ 0,

включити у відповідь.

ПРИКЛАД:
Отримане рівняння рівносильне даному. А розв’язати його неважко, врахувавши, що

дріб дорівнює нулю тільки тоді, коли чисельник дорівнює нулю, а знаменник відмінний від нуля.

Прирівняємо чисельник до нуля:   

8х – 4 = 0,  8х = 4, 
х = 0,5.

Якщо  х = 0,5, знаменник 
х24  не дорівнює  0.
Отже, х = 0,5 – корінь даного рівняння.

ПРИКЛАД:
РОЗВ’ЯЗАННЯ:

якщо  х = 0  або  х = 2.
Коли  х = 0, знаменник 

(х – 2)(х + 3) 

не дорівнює  0.
Отже, х = 0 – корінь даного рівняння.
Коли  х = 2, то

(х – 2)(х + 3) = 0.

Отже, х = 2 – даного рівняння не задовольняє.

ВІДПОВІДЬ:  х = 0.

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:

РОЗВ'ЯЗАННЯ:

Загальним знаменником наявних дробів є  (2 – х). Знайшовши додаткові множники для кожного дробу, звільнимось від знаменників. Маємо:
З рівняння

х2 – 6х + 8 = 0.

знаходимо

х1 = 2, х2 = 4.

Залишилося перевірити чи знайдене коріння звертають вираз  (2 – х)  на нуль, тобто перевірити виконання умови

2х(2 – х) 0.

Помічаємо, що  2  не задовольняє цю умову, а  4  задовольняє. Отже,  х = 4 – єдиний корінь рівняння.

ПРИКЛАД

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х1 = –6, х2 = 4,

х –6, х 6.

ВІДПОВІДЬ:  х = 4

ПРИКЛАД

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
4х2 + х + 8х + 2 + 4х2х – 8х + 2 = 6х + 3,

8х2 – 6х + 1 = 0,

х1 = 0,25, х2 = 0,5,

х –0,25, х 0,25.

ВІДПОВІДЬ:  х = 0,5

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
2х2 – 13х + 11 = 0,

х1 = 1, х2 = 5,5,

х 0, х 2.

ВІДПОВІДЬ:  х1 = 1, х2 = 5,5

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 + х – 2 = 0,

х1 = 1, х2 = –2,

х 2, х –2.

ВІДПОВІДЬ:  х = 1

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 – 5х – 14 = 0,

х1 = 7, х2 = –2,

х 2, х –2,

ВІДПОВІДЬ:  х = 7.

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 + 2х – 8 = 0,

х1 = 2, х2 = –4,

х 2, х 0.

ВІДПОВІДЬ:  х = –4

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 + 7х – 8 = 0,

х1 = 1, х2 = –8,

х –8, х 8.

ВІДПОВІДЬ:  х = 1

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 – 4х – 45 = 0,

х1 = 9, х2 = –5,

х –5, х 5.

ВІДПОВІДЬ:  х = 9

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
4х2 – 10х = 0,

2х2 – 5х = 0

х1 = 0, х2 = 2,5,

х 0, х 1.

ВІДПОВІДЬ:  х = 2,5

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
2х2 – 4х = 0,

х2 – 2х = 0,

х1 = 0, х2 = 2,

х 0, х –2.

ВІДПОВІДЬ:  х = 2

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
2х2 + 4х – 16 = 0,

х2 + 2х – 8 = 0,

х1 = –4, х2 = 2,

х 4, х –4.

ВІДПОВІДЬ:  х = 2

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 + 24х + 144 = 0,

(х + 12)2 = 0,

х = –12,

х 0, х –4, х 4.

ВІДПОВІДЬ:  х = –12

ПРИКЛАД:

Розв'яжіть рівняння:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
х2 – 3х + 2 = 0,

х1 = 1, х2 = 2,

х 2, х –2.

ВІДПОВІДЬ:  х = 1

Завдання до уроку 25
Інші уроки:

Комментариев нет:

Отправить комментарий