У загальному вигляді ця система рівнянь
записується так:
Найзручніше розв’язувати ії способом підстановки. Для цього досить із другого (лінійного) рівняння виразити одне невідоме через інше і знайдений вираз підставити в перше рівняння. В результаті одержимо квадратне рівняння, розв’язавши яке, знайдемо значення одного з невідомих. Потім, підставивши ці значення невідомого в яке-небудь з даних рівнянь (краще в лінійне), одержимо відповідне значення другого невідомого.
42y2 – 5у – 158 = 0,
Звідки:
З рівності х = 2у – 5 знайдемо:
Однак багато систем такого вигляду можна розв’язувати також штучними способами.
Розв'язання системи вигляду
ПРИКЛАД:
Значення х і у можна розглядати як корені квадратного рівняння
z2 – 5z + 4 = 0.
z2 – 7z – 18 = 0.
Одержуємо:
z1 = 9, z2 = –2.
ВІДПОВІДЬ: 5,5
Розв'язання системи вигляду
Піднесемо перше рівняння
до квадрата і віднімемо від нього друге; одержимо 2ху = а2 – b, звідки випливає:
Тепер питання зводиться до розв’язання системи:
розглянутої вище.
Розв'язання системи вигляду
Ця
система розв’язується по членним діленням першого рівняння на друге. В
результаті дана система замінюється рівнозначною до неї:
тобто зводиться до розв’язання лінійної системи з двома невідомими.
Система двох рівнянь, з яких кожне другого степеня.
Система двох рівнянь другого степеня з двома невідомими має вигляд:
Така
система у загальному вигляді не розв’язується елементарно, бо вона зводиться до
повного рівняння четвертого степеня.
х + у = 9.
Тоді із системи рівнянь:
Знаходимо:
х1 = 5, у1 = 4
х2 = 4, у2 = 5.
Іноді системи розв’язуються способом розкладання лівої частини одного з рівнянь на множники, якщо його права частина дорівнює нулю.
(х – 2)(у – 1) = 0, або
х – 2 = 0, або
Вирішити систему рівнянь:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Отримаємо систему рівнянь
або Звідси Повертаючись до змінних х і у, отримуємо Вирішимо цю систему: y2 – 3у + 2= 0,
Вирішити систему рівнянь:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Розкладемо ліві частини рівнянь на множники:
Виразив з другого рівняння (х ≠ 0)
і підставивши його в перше рівняння, отримаємо
Звідки Підставивши значення у в друге рівняння останньої системи, маємо:
ВІДПОВІДЬ: (1; 4), ( –1; –4)
Найзручніше розв’язувати ії способом підстановки. Для цього досить із другого (лінійного) рівняння виразити одне невідоме через інше і знайдений вираз підставити в перше рівняння. В результаті одержимо квадратне рівняння, розв’язавши яке, знайдемо значення одного з невідомих. Потім, підставивши ці значення невідомого в яке-небудь з даних рівнянь (краще в лінійне), одержимо відповідне значення другого невідомого.
ПРИКЛАД:
Розв’язати
систему:
З
другого рівняння знаходимо:
х = 2у – 5.
Підставляємо
в перше:
2(2у –
5)2 + 15(2у – 5)у
+ 4y2 +
43(2у – 5) +
24y +
7 =
0.
Розкривши
дужки і звівши подібні члени, одержимо:
42y2 – 5у – 158 = 0,
Звідки:
З рівності х = 2у – 5 знайдемо:
Однак багато систем такого вигляду можна розв’язувати також штучними способами.
Розв'язання системи вигляду
ПРИКЛАД:
Значення х і у можна розглядати як корені квадратного рівняння
z2 – 5z + 4 = 0.
Маємо z1
= 1, z2
= 4.
Обидва рівняння системи симетричні
відносно х
і у, тому одержуємо дві пари
розв’язків: якщо один розв’язок
х1 = 1, у1 = 4,
то інший, навпаки,
х2 = 4, у2 = 1.
х1 = 1, у1 = 4,
то інший, навпаки,
х2 = 4, у2 = 1.
z2 – 7z – 18 = 0.
Одержуємо:
z1 = 9, z2 = –2.
Тоді х1
= 9, –у1 = –2,
або х1
= 9, у1 = 2 і
х2 = –2, –у2 = 9,
х2 = –2, –у2 = 9,
або х2
= –2, у2 = –9.
максимальна. Вичислити значення цієї суми:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Підставляючи значення у в
друге рівняння, отримуємо систему рівнянь
Квадратне
рівняння
ПРИКЛАД:
Серед
рішень (х; у) системи знайти те, для якого сума
(х +
у)
максимальна. Вичислити значення цієї суми:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
З
першого рівняння отримуємо
у =
7 – 2х.
–2х2 + 7х
– 6 = 0
має
корені
х1 = 2, х2 = 1,5.
З
першого рівняння отримуємо
у1 = 3, у2 = 4.
Рішення
мають вигляд
(2; 3) и (1,5; 4).
Найбільша
сума
х
+ у = 1,5 + 4 = 5,5.
Розв'язання системи вигляду
Тепер питання зводиться до розв’язання системи:
розглянутої вище.
Розв'язання системи вигляду
тобто зводиться до розв’язання лінійної системи з двома невідомими.
Система двох рівнянь, з яких кожне другого степеня.
Система двох рівнянь другого степеня з двома невідомими має вигляд:
Розглянемо
деякі окремі види систем, що розв’язуються елементарно.
ПРИКЛАД:
Підставивши
в перше (або в друге) рівняння
ху = 20, одержимо:
х + у = 9.
Тоді із системи рівнянь:
Знаходимо:
х1 = 5, у1 = 4
х2 = 4, у2 = 5.
Іноді системи розв’язуються способом розкладання лівої частини одного з рівнянь на множники, якщо його права частина дорівнює нулю.
(х – 2)(у – 1) = 0, або
х – 2 = 0, або
у
– 1 = 0.
ПРИКЛАД:
Вирішити систему рівнянь:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Позначимо
a = x + y,
b = xy.
Отримаємо систему рівнянь
або Звідси Повертаючись до змінних х і у, отримуємо Вирішимо цю систему: y2 – 3у + 2= 0,
х1
= 2, у1 = 1 и
х2
= 1, у2 = 2.
ВІДПОВІДЬ: (2;
1), (1; 2)
ПРИКЛАД:
Вирішити систему рівнянь:
РОЗВ'ЯЗАННЯ:
Розкладемо ліві частини рівнянь на множники:
Виразив з другого рівняння (х ≠ 0)
х
– у = –3/х,
тобто
у –
х = 3/х,
і підставивши його в перше рівняння, отримаємо
Звідки Підставивши значення у в друге рівняння останньої системи, маємо:
–3х2 = –3,
х1
= 1, х2 = –1,
тоді
у1
= 4, у2 = –4.
ВІДПОВІДЬ: (1; 4), ( –1; –4)
ПРИКЛАД:
З першого рівняння знаходимо
х = 3у + 10.
Підставимо вираз 3у + 10 замість x
у друге рівняння системи. Отримаємо:
(3у + 10)2 – 24у = 100,
звідки знаходимо
у1 = 0, у2 = –4.
Відповідні значення х знайдемо
з рівняння 3у + 10.
Якщо у = 0, то х = 10.
Якщо у = –4, то х = –2.
ВІДПОВІДЬ: (10; 0), ( –2; –4)
ПРИКЛАД:
ВІДПОВІДЬ: (10; 3)
ПРИКЛАД:
ВІДПОВІДЬ: (4; 2)
ПРИКЛАД:
у1 =
3, у2 = –1.
ВІДПОВІДЬ: (–1; 3), (3; –1)
ПРИКЛАД:
у1 =
1, у2 = 3,6.
Завдання до уроку 28
Інші уроки:
- Урок 1. Лінійне рівняння з одним невідомим і цілими вільними членами
- Урок 2. Лінійне рівняння з одним невідомим і дрібними вільними членами
- Урок 3. Застосування правил визначення невідомого доданка, зменшуваного і від'ємника для розв'язання задач
- Урок 4. Застосування правил визначення невідомого множника для розв'язання задач
- Урок 5. Розв'язування рівнянь, що зводяться до лінійних
- Урок 6. Розв'язування рівнянь із змінною в знаменнику
- Урок 7. Застосування правил визначення діленого і дільника для розв'язання задач
- Урок 8. Лінійне рівняння з двома невідомими
- Урок 9. Рішення лінійних рівнянь за допомогою графіків
- Урок 10. Лінійне рівняння з параметром
- Урок 11. Системи двох рівнянь першого степеня з двома невідомими
- Урок 12. Розв'язання систем рівнянь способом підстановки
- Урок 13. Розв'язання систем рівнянь способом алгебраїчного додавання
- Урок 14. Рішення лінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 15. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
- Урок 16. Системи трьох лінійних рівнянь з трьома невідомими
- Урок 17. Повне квадратне рівняння загального вигляду
- Урок 18. Зведене квадратне рівняння
- Урок 19. Теорема Вієта
- Урок 20. Неповні квадратні рівняння
- Урок 21. Розв'язання квадратного рівняння способом виділення квадрата двочлена
- Урок 22. Графічний спосіб розв'язування квадратних рівнянь
- Урок 23. Квадратний тричлен
- Урок 24. Квадратні рівняння з параметрами
- Урок 25. Дробові раціональні рівняння
- Урок 26. Задачі на складання квадратних рівнянь
- Урок 27. Рівняння кола
- Урок 29. Розв'язування задач за допомогою систем рівнянь другого степеня
- Урок 30. Перетин прямої з колом
- Урок 31. Рішення нелінійних систем рівнянь за допомогою графіків
- Урок 32. Системи рівнянь з параметрами
- Урок 33. Рівняння вищих степенів
- Урок 34. Розв'язання рівнянь способом заміни
- Урок 35. Розв'язання систем рівнянь способом заміни
- Урок 36. Задачі на знаходження чисел
- Урок 37. Задачі на знаходження цифр
- Урок 38. Рішення задач на змішування за допомогою рівнянь
- Урок 39. Рішення задач на змішування за допомогою систем рівнянь
- Урок 40. Ірраціональні рівняння
Комментариев нет:
Отправить комментарий